غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)

به گزارش خیمه نیوز، همون طور که توی مطلب قبل در خصوص غذاهای محلی استان گیلان گفتیم، تنوع غذاهای این خطه سرسبز سرزمینمون خیلی بالاس و در بیشتر غذاهای گیلانی میتونیم ماهی، سیر و برنج رو ببینیم. غذاهای گیلانی در طعم و خاصیت بی نظیرن برای همین دیگه محدود به این استان نیستن و خیلی از غذاهاشون رو در سفره مردمان دیگر شهرهای ایران هم میتونیم ببینیم. برای شناخت بیشتر غذاهای محلی استان گیلان با ما باشید؛ چون مطمئنا شما هم عاشق این غذاها میشید و شاید تا الان که این غذا رو میل می کردید نمی دونستید که زادگاه این غذا کجاس.

غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)

آش شله قلم کار

این غذای گیلانی یکی از مشهورترین غذاهای ایرانی هستش که در اکثریت استان ها میتونید پیداش کنید.این آش خاصیت زیادی داره و ترکیب نخود، لوبیا، عدس، برنج، پیاز، گندم و سبزیجات آش مثل تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و گوشت گوسفند و روغن طبخ میشه.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر از محبوب ترین غذاهای محلی استان گیلان به حساب میاد که برای آماده کردنش در ابتدا باید ماهی رو چند ساعت در آبلیمو، رب ازگیل، و رب گوجه بخوابونید تا طعم دار بشه. سپس درون ماهی رو که همون ابتدا خوب شسته و تمیز کردیم رو با معجونی از گردوی آسیاب شده، سبزیجات معطر، پیاز، ادویه، رب انار و ازگیل پر میکنید و توی فر کباب میکنید. ماهی شکم پر رو در منطقه ها مختلف استان گیلان به نام های مختلفی مثل ماهی لونگی، ماهی فویج یا ماهی فبیج میشناسن.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر هم مثل ماهی شکم پر با رب ازگیل و آبغوره مزه داره میشه و یک شب در یخچال میمونه تا طعم ها به خوردش برن. شپش مرغ رو با گردوی آسیاب شده، رب ازگیل، پیاز و ادویه پر میکنن و در فر کباب میکنن.

شش انداز

یکی دیگه از غذاهای گیلانی، شش انداز هستش که که از بادمجان، رب انار، پیاز و گردو تهیه میشه.برای تهیه این خورشت معجونی از گردو، رب انار با بادمجان سرخ شده مخلوط و طبخ میشه.

آلو مسما

ترکیب اصلی این خورش خوشمزه مرغ و انواعی از آلو (آلو سیاه، آلو بخارا و قیسی) همراه با پیاز و شکر، زعفران و کره هستش. پس از آب پز کردن کامل مرغ با نمک و ادویه، آلوهای تفت داده رو بهش اضافه میکنید و در نهایت پیاز سرخ شده و شکر به خورش اضافه می کنن، پس از چند دقیقه جوشیدن خورش آلو مسما آماده اس.

کوکو اشپل

اشپل که به تخم ماهی گفته میشه در شمال کشور به علت فراوانی ماهی به راحتی یافت میشه؛ رایج ترین غذای تهیه شده با اشپل کوکوی اشپل هستش که به سادگی با ترکیب اشپل با تخم مرغ آماده میشه. با خوردن کوکوی اشپل طعم متفاوتی از غذاهای گیلانی رو تجربه میکنید.

کولی غورابیج

غذایی تهیه شده از ماهی کولی، که مغز گردو، سبزی های محلی، شکر و آبغوره به دلخواه از ترکیبات اصلیش هستن. این ماهی به صورت خورش پخته میشه و به همراه برنج سرو میشه.

ماهی دودی یا ماهی شور

از چاشنی های پر هوادار گیلانی ماهی دودی یا شوره که به صورت آماده از بازار روز تهیه میشه. روش آماده کردن ماهی دودی به این شکلِ که تکه کوچکی رو از ماهی درون ظرفی سفالی روی برنجِ آماده دم قرار میدن، این چاشنی همراه با انواعی از خورش ها سرو میشه. روش دیگری برای طبخ ماهی دودی یا شور وجود داره، به این صورت که ماهی رو از شب قبل خیس نموده و تا صبح چندین بار آب اون رو عوض می کنن؛بعد بدون اینکه ماهی با آب در تماس باشه اون رو بخارپز می کنن تا استخوان های ماهی هم کاملا نرم بشه.

گل در چمن

این غذا خورشی از ترکیب باقلای سبز، تخم مرغ، شوید و زردچوبه، بعلاوه گوشت گوسفند. پس از سرخ کردن باقلا به همراه شوید و زردچوبه، تخم مرغ روی اون شکسته و مخلوط میشه.

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1503

به "غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید