شناسایی یک مسیر بیولوژیک برای بازتولید سلول های بنیادی و درمان سرطان

به گزارش خیمه نیوز، سلول های بنیادی سلول هایی هستند که سایر سلول ها در بدن از آن ها توسعه می یابند. این تحقیق که به تازگی در نشریه سلول بنیادی (Cell Stem Cell) منتشر شده، ممکن است به تولید دارو های جدیدی یاری برساند که می توانند با دستکاری در این فرایند موجب آهسته شدن یا توقف رشد و توسعه سرطان شوند.

شناسایی یک مسیر بیولوژیک برای بازتولید سلول های بنیادی و درمان سرطان

یک تحقیق نو که نشان می دهد تغییر یک فرایند سلولی می تواند به مرگ یا بازتولید سلول های بنیادی بینجامد، راهگشای تولید دارو های نو برای توقف یا کند شدن روند توسعه سرطان خواهد بود.

به نقل از سای تک دیلی، بر اساس یک مطالعه تحقیقی نو اجرا شده از طریق موسسه سیدرز ساینای و دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF)، تغییر دادن یک فرایند سلولی می تواند سلول های بنیادی را به مرگ یا بازتولید وادارد.

سلول های بنیادی سلول هایی هستند که سایر سلول ها در بدن از آن ها توسعه می یابند. این تحقیق که به تازگی در نشریه سلول بنیادی (Cell Stem Cell) منتشر شده، ممکن است به تولید دارو های نوی یاری برساند که می توانند با دستکاری در این فرایند موجب آهسته شدن یا توقف رشد و توسعه سرطان شوند.

اوفیر کلاین مدیر اجرایی مرکز سدار-سینای و از محققان ارشد این مطالعه گفت: این یافته ها تاکید می کنند که بدن نیاز دارد صرفا مقدار مناسب و درستی از سلول های نوی را تولید کند.

وی اضافه کرد: اگر تقسیم سلولی به مقدار بیش از حد انجام شود در نهایت به تشکیل تومور می انجامد و اگر تقسیم سلولی بسیار کم باشد موجب تضعیف روند جایگزینی سلول های قدیمی می شود.

سلول های بدن از طریق از طریق مسیر های بیولوژیکی مختلفی تنظیم می شوند. هر مسیر در بر دارنده یک رشته اعمال (اکشن) مولکولی در داخل سلول است که تغییری در سلول - مانند ایجاد یک سلول نو از قبیل یک پروتئین - ایجاد می کند.

برای این مطالعه، محققان تاثیرات یک ژن با نام Discs large 1 (Dlg 1) را روی مسیر پیام رسانی Wnt مشاهده کردند. این مسیر در بر دارنده یک رشته از تراکنش های مولکولی است که رشد یا مرگ سلول های بنیادی را تنظیم می کنند.

مسیر Wnt که روی سطح یک سلول شروع می شود و در داخل آن به پایان می رسد، برای احیای سلول بنیادی و نوسازی بافت نقش مهمی دارد. هر چند این مسیر تا حد زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما هنوز ناشناخته های بسیاری در این خصوص وجود دارد که افزایش یا کاهش کوچک در فرکانس سیگنال های ارتباطی در طول این مسیر ممکن است بر ایجاد سلول های نو تاثیر بگذارد.

محققان بافت روده را در موش های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند که چگونه جهش در Dlg 1 بر تراکنش بین پیام رسانی Wnt و سلول های بنیادی تاثیر می گذارد.

این تیم تحقیقاتی از طریق آنالیز (تجزیه و تحلیل) بیان ژنی روی این نمونه ها، در پی یافتن تغییراتی در ژن ها بودند که عموما پیام هایی را در طول مسیر Wnt ارسال می کنند. از طریق این فرایند، محققان قادر شدند که ببینند تغییرات در فرکانس پیام رسانی چگونه بر ایجاد سلول های بنیادین تاثیر می گذارد. این محققان دریافتند وقتی مانع بیان ژن Dlg 1 می شوند و سپس پیام رسانی را در طول مسیر Wnt افزایش می دهند، سلول های بنیادی بجای تولید سلول های نو، می میرند.

این محققان در مرحله بعدی قصد دارند درباره مسیر Wnt و نقش Dlg 1 در نمونه های گرفته شده از انسان مطالعه کنند تا ببینند آیا آنچه در مورد موش ها مشاهده کردند در انسان هم تکرار خواهد شد یا خیر.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1502

به "شناسایی یک مسیر بیولوژیک برای بازتولید سلول های بنیادی و درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی یک مسیر بیولوژیک برای بازتولید سلول های بنیادی و درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید