سکون پروژه های اولویت دار شهری تبریز زیر سایه رقبای بی اولویت

به گزارش خیمه نیوز، خبرنگاران - گروه استان ها: زمانی که بودجه سال جاری شهرداری تبریز توسط شورای شهر 21 نفره تبریز به تصویب رسید، بسیاری از اعضای این شورا از توجه به پروژه های اولویت دار در حوزه هایی چون حمل ونقل، ترافیک و فضای سبز سخن می گفتند اما اکنون و در سه ماهه چهارم 94 آنچه در تبریز مشهود است، اجرای پروژه های عموماً غیرضروری و حتی گاهی مشکل آفرین در گوشه و کنار شهر است، موضوعی که مدیران شهری و اعضای شورای شهر از آن با تعابیری چون کارگاه بزرگ عمران شهری یاد می نمایند.

سکون پروژه های اولویت دار شهری تبریز زیر سایه رقبای بی اولویت

در این میان و باوجوداینکه بیشتر اعضای شورای شهر تبریز دارای تحصیلات عالی هستند و به خوبی از مسائل شهری آگاهی دارند، متأسفانه در عمل به وظایف خود که مهم ترین آن ها نظارت بر پروژه های قابل اجرا و تعیین شده در سطح شهر است، به صورت جدی عمل نمی نمایند و تنها نتیجه دلسوزی بیشتر اعضا چاپ کتابی درزمینهٔ تخصص خود و چگونگی آبادی شهر تبریز است. همچنین بودجه تعیین شده توسط اعضا از محل درآمدها نیز تا به امروز از محل منابع غیر نقدی محقق شده است و عدم وجود اعتبارات اقتصادی کافی باعث نیمه تمام ماندن پروژه ها شده است.

جهت گیری بودجه شهرداری تبریز به سمت احداث زیرگذر و روگذرهاست

عضو شورای اسلامی کلان شهر تبریز در گفت وگو با خبرنگاران جهت گشایی ها را از پروژه های اولویت دار و نیمه تمام شهر تبریز در سال 94 دانست و گفت: مسائل موجود در مورد تملک اراضی باعث اجرایی نشدن پروژه های جهت گشایی در سطح شهر شده و جهت گیری بودجه از این پروژه اولویت دار به سوی پروژه های بی اولویت همانند احداث زیرگذرها و روگذرها تغییر نموده است.

رسول درسخوان در ادامه بر لزوم توجه به تعادل هزینه کرد بودجه برای هر یک از پروژه های شهری تأکید کرد و اضافه نمود: اگر بودجه به صورت عادلانه میان پروژه ها تقسیم گردد، دیگر شاهد نیمه تمام باقی ماندن پروژه های قابل اجرا در سال تعیین شده نخواهیم شد.

توسعه حمل ونقل عمومی از حلقه های مفقود مدیریت شهری تبریز

دیگر عضو شورای اسلامی کلان شهر تبریز نیز در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه توسعه حمل ونقل عمومی به خصوص تقویت ناوگان اتوبوس رانی لازم است، گفت: حمل ونقل عمومی موجود و فعال در سطح شهر تبریز متناسب با احتیاج شهری نیست.

علی باغبان در ادامه خاطرنشان شد: در حال حاضر 600 دستگاه اتوبوس در سطح شهر تبریز فعالیت می نمایند که این آمار باید به نسبت جمعیت شهر حداقل باید تا دو برابر افزایش یابد چراکه ازدحام زیاد جمعیت در داخل اتوبوس ها باعث ایجاد مسائل زیادی برای شهروندان شده است.

وی تکمیل و راه اندازی کامل مترو را یکی از مهم ترین پروژه های نیمه تمام شهرداری تبریز دانست و گفت: این پروژه باید با انجام اقدامات ویژه و اولویت دار راه اندازی حداقل تا دو سال آینده به اتمام برسد تا شهروندان بتوانند از این وسیله نقلیه پاک استفاده نمایند و به حل بخشی از معضلات ترافیک و حمل ونقل شهری تبریز امیدوار باشند.

تعلل در راه اندازی مترو تبریز موجب افزایش اعتبارات مورداحتیاج به دلیل تورم می گردد

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه راه اندازی مترو به عنوان یکی از نسخه های درمان معضل ترافیک و حمل ونقل تبریز از اولویت بالایی برخوردار است، خاطرنشان شد: تعلل در بهره برداری از این پروژه موجب افزایش اعتبار اقتصادی مورداحتیاج به دلیل تورم می گردد که با توجه به شرایط موجود، تأمین این منابع بسیار سخت و غیرممکن خواهد بود.

وی بابیان اینکه پروژه های جهت گشایی یکی از پروژه های نیمه تمام شهرداری است، گفت: در بعضی از جهتها به علت اجرای طرح تفصیلی شهروندان نمی توانند نسبت به ساخت وساز و اخذ پروانه به شهرداری مراجعه نمایند و همچنین واحدهای مسکونی خود را به فروش برسانند.

باغبان جهت گشایی خیابان شهید میلانی در جهت قره آغاج را از مصادیقی بیان کرد که باوجود تملک 200 قطعه در این محل و تنها به علت وجود چند قهوه خانه هنوز نیمه تمام باقی مانده است. وی گفت: در بهترین حالت اگر پروژه های عمرانی ازجمله جهت گشایی ها تا آخر سال جاری به اتمام نرسند، باید سعی کنیم سال آینده این پروژه های باقی مانده و نیمه تمام را به بهره برداری برسند تا بیش از این بر خیل چنین پروژه هایی اضافه نموده نگردد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز توسعه گردشگری را یکی از ضروریات کاری شهرداری تبریز دانست و توضیح داد: تبریز باوجود برخورداری از بسترهای لازم چون جاذبه های تاریخی ازلحاظ گردشگری عقب مانده و ضرورت دارد که زیرساخت های توسعه گردشگری در این شهر تقویت گردد.

افتتاح زیرگذرها و روگذرها مسئله ای را در سطح شهر حل نمی نماید

وی بابیان اینکه افتتاح زیرگذرها و روگذرها در سطح شهر مسئله ای را حل نمی نماید، گفت: در سال 95 باید اعتبارات اقتصادی شهرداری را به سوی اجرای پروژه های اولویت دار سوق دهیم. در دوره پساتحریم توجه به امر توسعه گردشگری در این شهر از ضرورت زیادی برخوردار است تا بتوان با جذب گردشگران و توسعه این صنعت سودآور زمینه ارتقای شرایط شهری را فراهم کنیم.

باغبان بابیان اینکه متأسفانه اقدامات مناسبی برای توسعه فضای سبز تبریز صورت نگرفته است، اضافه نمود: باید در تمام سطح شهر پارک های محله ای ایجاد گردد چراکه شهروندان به علت دور بودن جهت تفرجگاه هایی مانند عباس میرزا و عون بن علی نمی توانند از فضای سبز این مکان ها استفاده نمایند و توسعه گردشگری در بودجه ریزی کلان تبریز نیز باید برای سال 95 تبریز موردتوجه قرار گیرد همان گونه که شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و حتی اردبیل پیشرفت چشمگیری در حوزه گردشگری داشته اند.

اجرای پروژه های جهت گشایی لازم است

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلان شهر تبریز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: اگر شهرداری بتواند 90 درصد بودجه سال جاری را محقق کند، شاید 60 آن مربوط به بخش نقدی باشد.

محمد حسین جعفری بهره برداری از روگذر جهت دو کمال تبریز، مرکز همایش ها در منطقه 9 و فرهنگ سرا در منطقه سه شهرداری تبریز، تملک اراضی در خیابان هایی ازجمله جهت 42 متری، بهار و قره آغاج، چای کنار، قطران و برق لامع در پروژه های تملک شمال تا جنوب شهر به عنوان پروژه های نیمه تمام شهرداری نام برد و توضیح داد: اجرای پروژه های جهت گشایی لازم است چراکه موجب خروج بخش هایی از شهر می گردد که اکنون در بن بست هستند و در مواقع بحران می توانند مشکل آفرین باشند.

70 درصد پروژه های پیش بینی شده تا آخر 94 به بهره برداری می رسد

داود امیر حقیان دیگر عضو شورای اسلامی کلان شهر تبریز بابیان اینکه 70 درصد پروژه هایپیش بینی شده سال جاری به مرحله بهره برداری رسیده یا تا آخر سال جاری قابل بهره برداری خواهند بود، توسعه حمل ونقل شهری به خصوص قطار شهری، تراموا، اصلاح ناوگان تاکسی رانی، پارک موزه دفاع مقدس را از پروژه های اولویت دار برای بهره برداری برشمرد و گفت: بیشتر پروژه های شهری تبریز تا 22 بهمن ماه سال جاری به بهره برداری می رسد و امیدواریم این پروژه ها تا آخر سال جاری به مرحله اجرایی برسند.

تبریز همیشه محل آزمون وخطای مسئولان و اجرای پروژه های مختلف بوده است و تابه حال نیز استانداردی برای اجرای این پروژه ها تعریف نشده و هر مسئول تازه پای کار آمده اقدامات مسئولان قبلی را از بن و ریشه نفی و به جای آن پروژه های جدیدی را تعریف می نماید درحالی که وظیفه اصلی اعضای شورای اسلامی به عنوان منتخبان مردم در این شرایط نظارت دقیق و صحیح بر پروژه های اجراشده است و درنتیجه همین روینمودها در حال حاضر که حدود 10 ماه از سال 94 سپری شده است، هنوز هم پروژه های اولویت دار به صورت نیمه تمام باقی مانده و عمر ناتمامی آن ها تا سال های آینده نیز قد خواهد کشید.

این بدان معنی است که شهروندان تبریزی حداقل در چند سال آینده به جای رؤیاپردازی در مورد مترو سواری در جهتهای اصلی شهر باید تنها امیدوار باشند که بذر پروژه های ریزودرشت بی اولویت شهرداری که در فقر نظارت شورای شهر هرروز در گوشه و کنار شهر پاشیده می شوند، به زودی به ثمر بنشیند و دست کم از مسائل چنین اقدامات غیر کارشناسانه ای رهایی یابند.

خبرنگار: زهرا ناصران

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 156

به "سکون پروژه های اولویت دار شهری تبریز زیر سایه رقبای بی اولویت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکون پروژه های اولویت دار شهری تبریز زیر سایه رقبای بی اولویت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید