رشته های ورزشی المپیک؛ مشت زنی

به گزارش خیمه نیوز، تاریخچه ورزش مشت زنی

همان طور که قبلاً هم توضیح داده شد ورزش مشت زنی پیشینه ای بسیار قدیمی دارد و حتی به ما قبل شروع المپیک باستان بازمی گردد. باستان شناسان در مورد چگونگی به وجود آمدن این ورزش تحقیقاتی را انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که شخصی برای دفاع از جان خود در مقابل حمله حیوان وحشی، از روی زمین سنگی را برمی دارد و هنگامی که به او حمله کرده است سنگ را در مشت خود گرفته و به صورت او زده است .

رشته های ورزشی المپیک؛ مشت زنی

بر اساس روایات و نظر باستان شناسان و کتیبه ای که در مصر یافت شده است، انسان ها در حدود4000 هزار سال پیش، مشت زنی را به حالت دورانی انجام می داند.این نوع مشت زنی را سویینگ می نامند که گفته می شود اولین بار از طریق مردم قاره افریقا انجام گرفته است. دستکشی که در آن زمان بر دست می کردند به جای پوست حیوانات، از پوست درختان درست می کردند و تا آرنج به دور دستشان می پیچیدند .

گفته می شود که ورزش مشت زنی که امروزه بنام بوکس در سرتاسر جهان معروف است و برگزار می شود، ابتدا در کشور مصر انجام می گرفت و کم کم به کشور یونان راه یافت. اما با به وجود آمدن بازی های المپیک، این ورزش رنگ و بوی خاصی پیدا می کند و قهرمانان و دلاوران بسیاری را پرورش می دهد و باعث می شود مردم زیادی به این ورزش روی بیاورند. مشت زنی جزو محبوب ترین بازی های المپیک بوده و از زمان المپیک باستان تا به امروزه، طرفداران بسیاری از اقصا نقاط جهان پیدا کرده است .

آورده اند که در زمان های قدیم، مشت زنان ماهر و قهرمان، از آرنج تا نوک انگشتان دست های خود را با نوعی چرم که روی آن ها سیم هایی از جنس فولاد وجود داشت می بستند و با یکدیگر مبارزه می کردند. در این نبرد ها معمولاً یکی از 2 نفر کشته یا به شدت آسیب می دید. این نوع دستکش ها بسیار خطرناک بود و به همین دلیل مسابقات با این نوع دستکش ها تعطیل شد .

گفته شده است که در آن دوران، ورزشکاران رشته مشت زنی، از ضربه گیر دندان استفاده می کردند و آن را از مواد چرمی درست می کردند .

بر اساس نظر کارشناسان و طبق اسناد بر جای مانده، در مسابقات مشت زنی وزن کشی انجام نمی گرفت و شرکت کنندگان با هر وزنی که داشتند روبروی هم قرار می گرفتند و تا زمانی که یکی از دو نفر از پا در نمی آمد، بازی به سرانجام نمی رسید .

ورزش مشت زنی بعد از اینکه بازی های المپیک برای بیست و سومین دفعه انجام گرفت، به المپیک راه پیدا کرد و رسماً جزو بازی های المپیک قرار گرفت. المپیک نوین در رونق ورزش مشت زنی بسیار موثر بوده است و گویا شخصی به نام برناردین در سال 1201 میلادی، از نحوه مبارزات خطرناک مشت زنان بسیار ناراحت می شد و به این فکر افتاد که راه و روش درست این ورزش را به همراه دفاع شخصی، به علاقه مندان این رشته آموزش دهد. این ورزش مهیج در قرن هجدهم میلادی در کشور انگلستان به سرعت توسعه پیدا کرد و علاقه مندان بسیاری به ورزش مشت زنی روی آوردند .

مسابقات مشت زنی در المپیک سال 1896 میلادی برگزار گشت اما به دلیل اینکه شرکت کنندگان فقط از کشور های امریکا و انگلیس بودند، این ورزش جزو بازی های المپیک سال 1900 میلادی قرار نگرفت و به دوره بعد یعنی المپیک لندن که در سال 1908 میلادی برگزار گشت، راه پیدا کرد و در 5 وزن مختلف انجام گرفت .

در گردآوری این مقاله، سعی شد تا جامع ترین اطلاعات در مورد تاریخچه ورزش مشت زنی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. منتظر نظرات سازنده شما دوستان خبرنگارانیی هستیم .

منبع: کجارو / عصر ایران / vista.ir / poroge.parsiblog.com
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1304

به "رشته های ورزشی المپیک؛ مشت زنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته های ورزشی المپیک؛ مشت زنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید