در باکو به هزار سال پیش سفر کنید

به گزارش خیمه نیوز، آثار تاریخی باکو

باکو آنقدر جاذبه های گردشگری دارد که اگر 3 روز کامل هم وقت بگذارید باز هم نمی توانید از همه مکان های جالب آن دیدن کنید. با خبرنگاران همراه شوید تا با این جاذبه ها آشنا شوید:

در باکو به هزار سال پیش سفر کنید

آثار تاریخی معروف باکو

ایچری شهر: به معنی شهر داخلی می باشد. اینجا محلی است که بیشتر جاذبه های گردشگری باکو در آن متمرکز شده است و معماری زیبا و کلاسیک قصرها، مساجد و برج های آن هر بیننده ای را متحیر می کند.

دروازه مراد: این دروازه در اواخر قرن 16 در درون قلعه ایچری شهر ساخته شده است. این بنای زیبا در قسمت شرقی مجموعه واقع شده و بزرگ ترین دروازه ایشری شهر است.

قیزگالاسی: نماد اصلی شهر باکو است این برج قدیمی ترین بنای شهر باکو است که در ابتدا محل عبادت زرتشتیان بوده و بعدها تبدیل به محلی برای استراحت سربازان قلعه ایچری شهر شد. این برج بسیار مرموز است و افسانه های بسیاری درباره آن وجود دارد.

قصر شیروان شاه: یکی از مهمترین بناهای مجموعه تاریخی ایچری شهر است. ساخت این شهر در قرن 12 آغاز و در قرن 15 به سرانجام رسید و امروزه به عنوان مجموعه ای درون مجموعه ایچری شهر شناخته می شود.

مسجد جوما: از نظر ارزش معماری و تاریخی مهمترین مسجد در ایچری شهر محسوب می شود. هزاران سال پیش در این محل عبادتگاه زردشتیان وجود داشته اما در قرن 14 این مسجدی به جای آن ساخته شد و در قرن 19 نیز مورد بازسازی و بازسازی واقع گشت.

کاروانسرای مولتانی: از جاذبه های گردشگری درخشان باکو در مجموعه ایچری شهر محسوب می شود که در قرن 15 هجری ساخته شد و سپس به محلی برای استرحت بازرگانان هندی تبدیل گشت .

مسجد سینیک کالا: این مسجد که در ایچری شهر قرار گرفته است خرابه های عبادتگاهی قدیمی را نشان می دهد بطوریکه تالار مرکزی و قسمتی از مناره هایش محفوظ مانده و در معرض نمایش گردشگران گذاشته شده است.

حمام باکو: مجموعه ای جداگانه از جاذبه های گردشگری باکو قدیم است که بزرگ ترین قسمت آن در مجموعه داخلی ایچری شهر متمرکز شده است. هر چند بزرگ ترین و زیبا ترین حمام ها همیشه در قصرها واقع شده اما حمام های عمومی هم ارزش بازدید کردن دارند.

کاروانسرای بخارا: یکی از اولین هتل های شهر باکو بوده است که در قرن 15 ساخته شد و دلیل نامگوذاری آن بنام بخارا این بوده که در قدیم بازرگانان بخارا در آن توقف می کردند.

بازار: سال 1964 حین کارهای زمینی، یک لایه باستانی بزرگ در عمق 5 متری زمین کشف شد که یک بازار قدیمی با ستون های بسیار بود. این بازار از آثاری است که در سال های معاصر کشف شده است.

مکان هایی در اطراف باکو که باید آن ها را ببینید

گالا: موزه تاریخی گالا در 40 کیلومتری باکو قرار گرفته است و میراث فرهنگی شبه جزیره آب شوران می باشد. در این موزه وسایل مربوط به زندگی مردم آذربایجان در زمان قرون وسطی نشان داده می شود.

گوبوستان: از مکان های منحصربفرد در 60 کیلومتری باکو است و بسیار مورد بازدید واقع می شود. در این محل نوشته های دیواری و به جای مانده های انسان های اولیه که ده هزار سال قبل در این محل می زیسته اند، کشف شده است.

آتشگیا: در 30 کیلومتری مرکز باکو در حومه دهکده سوراخانی واقع شده و معروفیت آن به دلیل پدیده های طبیعی خاص آن مثل نشر گازهای طبیعی شلعه ور می باشد. این مکان در زمان های قدیم بعنوان عبادتگاه استفاده می شده است.

یانارداگ: در 25 کیلومتری شمال باکو واقع شده و از محبوب ترین جاذبه های اطراف باکو است که برای هزاران سال در دامنه کوه از زمین شعله های آتش زبانه میکشیده است

برج های آشرون:مجموعه ای از بناهای مستحکم است که در بین قرن های 11 تا 21 در شبه جزیره آب شوران ساخته شده است و بعنوان اولین صف دفاعی شهر نقش بازی می کردند . امروزه برج ها و قلعه های آبشوران از جالب ترین بناهای معماری اطراف شهر محسوب می شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1292

به "در باکو به هزار سال پیش سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در باکو به هزار سال پیش سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید