با جاهای دیدنی شاهرود آشنا شوید

به گزارش خیمه نیوز، حتما برای شما پیش آمده که به هنگام سفر جاده ای به سمت مشهد از کنار شاهرود عبور نموده باشید ولی فرصت کافی برای گشت و گذار در این شهر نصیبتان نشده باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با زیباترین جاهای دیدنی شاهرود آشنا کنیم؛ جاهایی که آشنایی با آنها باعث می گردد دفعه بعد که قصد سفر داشتید، شاهرود را به عنوان یکی از اولین گزینه های خود انتخاب کنید. در ادامه همراه ما باشید.

با جاهای دیدنی شاهرود آشنا شوید

شاهرود کجاست؟

شاهرود شهرستانی است که در استان سمنان واقع شده و یکی از وسیع ترین شهرستان های کشور است. شاهرود دارای آب و هوایی چهارفصل است؛ از یک سو به دامنه های البرز تکیه داده و از سوی دیگر تا ابتدای کویر مرکزی ایران کشیده شده است. شاهرود دربرگیرنده جاذبه های طبیعی و تاریخی گوناگونی ست که به شکلی باورنکردنی در کنار هم قرارگرفته اند و این جاذبه ها و جاهای دیدنی شاهرود باعث شده اند این شهر به قاره کوچک معروف شود.

از جمله جاهای دیدنی شاهرود و اطراف آن می توان به جنگل ابر، اولنگ و قطری، کویر حاج علی قلی و چاه جم، تپه رمل های رضاآباد، قله شاهوار، نخلستان طرود، دشت شقایق های کالپوش، روستای پلکانی مجن، آبشار مجن، چشمه هفت رنگ، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی، کاروانسرای میاندشت، مقبره عرفای بزرگی چون بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی، موزه آب، بازار انارکی ها، بازار شاهرود و … اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی شاهرود، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

1. آرامگاه بایزید بسطامی

از جمله جاهای دیدنی شاهرود که از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار است، آرامگاه بایزید بسطامی است. این آرامگاه در دل شهر تاریخی بسطام و در کنار آرامگاه امامزاده محمد قرار گرفته و مرکز توجه عارفان و سالکان صاحبدل است.

ابویزید طیفور بن عیسی بن آدم بن سروشان بسطامی معروف به بایزید بسطامی و ملقب به سلطان العارفین بزرگ ترین عارف قرن سوم هجری بوده است. او که در یک خانواده زرتشتی متولد شده بود، طی از سر گذراندن داستان هایی به دین اسلام می گرود و بعد برای هرچه نزدیک تر شدن به باری تعالی به خدمت دو امام بزرگوار شیعه، امام جعفر صادق (ع) و امام محمدباقر (ع) می رود. سپس برای تبلیغ دین اسلام به بسطام برمی شود.

در هر فصلی از سال و هر ساعتی از شبانه روز می توانید به این آرامگاه بروید. در اعیاد یا عزاداری های مذهبی، رفتن به آرامگاه بایزید بسطامی حال و هوای دیگری دارد.

برای رفتن به آرامگاه بایزید بسطامی از شهر شاهرود، باید در جاده شاهرود-آزادشهر، به سمت شمال برانید، بعد از طی پنج کیلومتر به شهر بسطام می رسید. در عرض چند دقیقه پس از ورود به شهر بسطام بنا و محوطه آرامگاه را در سمت چپ بلوار خواهید دید.

2. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آن کس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد.

شاید خیلی از شما که دارید این مطلب را می خوانید این جمله ی معروف از شیخ ابوالحسن خرقانی را شنیده باشید و جالب است بدانید آرامگاه این شیخ بزرگوار، یکی از جاهای دیدنی شاهرود است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، معروف به طاووس السالکین، در 24 کیلومتری شمال شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان واقع شده است؛ و همان طور که در قدیم الایام پذیرای بزرگانی چون بایزید بسطامی، ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی سینا و … بوده، امروزه هم پذیرای گردشگران و عاشقان و صاحب دلان بسیاری از سرتاسر ایران است.

ساختمان مقبره، بالای یک بلندی تپه مانند و در وسط یک باغ کوچک واقع شده است که در ساخت آن از باغ های ایرانی الهام گرفته شده است.

برای رفتن به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی از شهر شاهرود، باید در جاده شاهرود-آزادشهر، به سمت شمال برانید. بعد از طی بیست و چهار کیلومتر بعد به روستای قلعه نو خرقان می رسید که در سمت چپ شما واقع شده است. وارد روستا شوید و خیابان اصلی را مستقیم در جهت غرب برانید. در انتهای خیابان به میدانی می رسید که اگر آنجا هم به سمت چپ بپیچید، در کمتر از یک دقیقه مقبره را خواهید دید.

مجموعه آرامگاه با توپوگرافی جالب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته اند. نوع معماری خاص این بنا باعث شده این آرامگاه به یکی از مجذوب نماینده ترین جاهای دیدنی شاهرود تبدیل شود. در وسط مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است ازجمله مهم ترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده و در آن نوشتار فارسی بکار رفته که بدین مضمون است: گفت علی شیخ قدس الله رحمه: قبله بر پنج است؛ کعبه، قبله مومنان است. بیت المعمور، قبله فرشتگان است. عرش، قبله دعاگویان است و حق، قبله جوانمردان و دوستان.

3. روستای قلعه بالا

روستای تاریخی قلعه بالا که با حفظ ساختار و معماری سنتی خود در کنار ذخیره زیست کره توران قرار گرفته، یکی از روستاهای زیبای کشور و جاهای دیدنی شاهرود است که مورد علاقه گردشگران زیادی است. هرساله جمعیت زیادی برای آشنایی با معماری خاص و تاریخی، بازدید از توران - مأمن یوزپلنگ آسیایی - و بعلاوه رصد آسمان صاف و پرستاره این منطقه، به قلعه بالا سفر می نمایند.

مناسب ترین موقع برای سفر به قلعه بالا، فصل بهار و پاییز است. در هر ساعتی از روز می توان به قلعه بالا رفت؛ اما برای گشت و گذار در روستا و طبیعت اطراف، باید حتما چندساعتی از روز را در نظر بگیریم.

برای رفتن به روستای قلعه بالا، از شهر شاهرود که به سمت مشهد حرکت کنید، در فاصله کمتر از 60 کیلومتری شهر بیارجمند را در سمت چپ خود خواهید دید. به سمت بیارجمند برانید. بعد از شهر بیارجمند و در فاصله 24 کیلومتری از آن به روستای قلعه بالا می رسید.

4. کویر رضاآباد

روستای کویری رضاآباد از جاهای دیدنی شاهرود است که در منطقه جنوب شرقی این شهر واقع شده و 140 کیلومتر از شاهرود فاصله دارد. تپه های شنی در شکل های مختلف، سیاه چادر عشایر، خانه های گنبدی خشتی، گله های شتر و آسمان صاف کویر، ازجمله ویژگی های مجذوب نماینده این روستاست که باعث می شود هرکسی لااقل یک بار به آن سر بزند.

فصول مناسب برای سفر به رضاآباد اوایل بهار یا پاییز و یا نیمه دوم زمستان است که آب و هوا برای گشت و گذار مناسب تر از فصل های دیگر است. برای قدم زدن روی ماسه های روان باید ظهر در کویر باشید و برای رصد آسمان، باید شب را آنجا بمانید.

برای رفتن به کویر رضاآباد از شهر شاهرود که به سمت مشهد حرکت کنید، در فاصله کمتر از 60 کیلومتری جاده بیارجمند را در سمت راست خود خواهید دید. به سمت بیارجمند برانید. بعد از شهر بیارجمند و در فاصله 123 کیلومتری از آن به روستای رضاآباد می رسید.

یکی از جاذبه های رضاآباد، گردشگری روستایی و عشایری است. این روستا مرکز عشایر چوداری در استان سمنان بوده و تا قبل از اسکان طایفه چوداری، چشمه کرو (چشمه کور شده) و بعد از آن، پای پیر نام داشته است. عبور رودخانه شور از غرب آبادی نیزارهای وسیعی را به وجود آورده بود که منجر به پنهان شدن این چشمه در بستر رود شده و به همین دلیل، آن را چشمه کرو می نامیدند. پای پیر هم در فاصله 1500 متری جنوب شرقی روستا واقع شده است و هنوز هم برای زیارت اهالی مورداحترام است.

از دیگر جاذبه های این روستا هنر دست زنان و دختران سخت کوش رضاآبادی است که در قامت گلیم، نقش اکوسیستم بکر این منطقه را به نمایش می گذارد. امروزه یکی از مراکز اصلی فراوری و فروش گلیم در استان سمنان این روستا است که با استفاده از پشم شتر و گوسفند نقش های برگرفته از طبیعت را بر دارهای گلیم به تصویر می کشند. این نقش ها شامل بز، آهو، سوسمار، سیاه چادر و پرنده بوده و همه به طور ذهنی بافته می شود. رنگ های به کاررفته در انواع گلیم شامل کاهی، طوسی، قرمز، زیتونی و خودرنگ است.

باید یادآور شد که گونه های جانوری این منطقه نیز در نوع خود کم نظیر است که می توان به نمونه هایی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور اشاره نمود.

چرا جاهای دیدنی شاهرود معروف هستند؟

مهم ترین عاملی که سبب مجذوب نمایندهیت شهر شاهرود می شود نزدیکی آن به منطقه ها متنوع آب و هوایی است. طوری که اگر شما از میدان اصلی شاهرود فقط 60 کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید، به یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان، یعنی جنگل ابر می رسید. اگر از همین میدان 100 کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید، به منطقه ای بیابانی می رسید که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی ست. با 100 کیلومتر حرکت به سمت جنوب شرقی، به تپه رمل های کویری می رسید. با 70 کیلومتر پیشروی به سمت شمال غرب به بلندترین قله البرز شرقی خواهید رسید و قبل از آن و در میانه راه، روستای پلکانی مجن را خواهید دید. با 100 کیلومتر رانندگی به سمت جنوب هم به نخلستان های طرود، مرکز فراوری خرما و پرورش شتر شمال شرق کشور، می رسید.

جدا از تنوع آب و هوایی، جاذبه های طبیعی و بعلاوه منطقه ها حفاظت شده متعدد، به طبیعت و جاهای دیدنی شاهرود اهمیت خارق العاده ای بخشیده است.

از سوی دیگر، معماری، پوشش متنوع مردم روستایی، لهجه ها، گویش ها، آداب و سنت ها، عزاداری ها و جشن های ویژه محلی و بعلاوه آثار و ابنیه تاریخی، آرامگاه بزرگان دین و عرفان و هنر، همه و همه دست به هم داده اند که جاهای دیدنی شاهرود در همه جای ایران از محبوبیت خاصی برخوردار باشند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1418

به "با جاهای دیدنی شاهرود آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاهای دیدنی شاهرود آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید