تور ارزان ترکیه: دریاچه نمک توز، ترکیه

به گزارش خیمه نیوز، دریاچه توز (Tuz Golu) در یک منطقه وسیع در فلات مرکزی ترکیه و تقریبا در 105 کیلومتری شمال شرق قونیه واقع شده است. این بخش از فلات مرکزی ترکیه منطقه ای خشک و کم آب است. بعد از دریاچه وان (Van Golu)، این دریاچه دومین دریاچه بزرگ ترکیه است. آب این دریاچه راکد به قدری شور است که اگر کنار ساحل قدم بزنید و بعد کنار دریاچه بنشینید، پس از خشک شدن پاهایتان، به وضوح شوره های نمک را روی پای خود خواهید دید. آب دریاچه توز به وسیله آب های سطحی و 2 رود اصلی که به این دریاچه می ریزد، تامین می گردد. از آنجایی که غلظت نمک این دریاچه بسیار بالا است، آب این دریاچه هیچ خروجی ندارد. در بیشتر ماه های سال آب این دریاچه بسیار کم عمق است و به ندرت به 1 متر می رسد. در طی ماه های گرم تابستان عمق آب به کمترین حد خود می رسد و به علت اینکه حجم زیادی از آب دریاچه بخار می گردد، لایه ضخیمی از نمک روی ساحل تشکیل می گردد که ضخامت آن به 30 سانتی متر می رسد. این نمک ها جمع آوری و تصفیه می گردد و به عنوان نمک خوراکی در سراسر ترکیه به مصرف می رسد. جالب است بدانید که 63 درصد از نمک مصرفی در ترکیه از دریاچه توز تامین می گردد.

تور ارزان ترکیه: دریاچه نمک توز، ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

مانند بیشتر دریاچه های آب شور، دریاچه توز محل رشد میکرو ارگانیسم های هالوفیل مانند ریز جلبک های دونالیلا سالینا (Dunaliella Salina) است. در صورتی که شرایط رشد برای این میکرو ارگانیسم ها مهیا و مقدار غلظت نمک و شدت نور کافی باشد، این ریزجلبک ها به دلیل فراوری کاروتنوئیدهای محافظت کننده به رنگ سرخ در می آیند. این رنگدانه های قرمز باعث می گردد که دریاچه توز تغییر رنگ بدهد و به رنگ خون مبدل گردد. وقوع این پدیده هر ساله در فصل تابستان گردشگر های بسیاری را به سمت خود جذب می نماید.

این دریاچه زیستگاه جلبک های نمک دوست و بعلاوه گونه های متنوعی از پرندگان از جمله فلامینگو، غاز سینه سفید و نوعی شاهین کوچک به نام Lesser kestrel است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1269

به "تور ارزان ترکیه: دریاچه نمک توز، ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: دریاچه نمک توز، ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید