تاثیر آب و هوای مختلف روی پوست انسان

به گزارش خیمه نیوز، نمناک/هیچ شکی نیست که آب و هوا تاثیر مستقیمی بر روی پوست دارد. هوا در کنار عوامل موثر دیگر مثل ژنتیک ، میکاپ، نوع پوست و میزان قرار دریافت در معرض نور خورشید عاملی برای معین زیبایی پوست شما هستند . مثلا بعضی از افراد در فصل تابستان پوست چرب تری دارند و در ماه های سرد سال دچار پوسته پوسته شدن پوست می شوند.

تاثیر آب و هوای مختلف روی پوست انسان

متخصصان پوست تایید کردند که تغییرات آب و هوایی و دما و رطوبت روی پوست موثر است.

آب و هوای گرم

در هوای گرم تر پوست از حالت طبیعی به سمت پوست چرب متمایل می شود. چربی بیشتری داخل پوست محفوظ نگه داشته می شود. حتی ممکن است با میکاپ ترکیب شود و به اندازه ای که می خواهید پوست زیبایی را برای شما ایجاد نکند. معمولا آفتاب سوختگی نیز در این زمان ها بیشتر است و همچنین احتمال ابتلا به مشکلاتی از جمله سرطان پوست به دلیل شدت نور خورشید افزایش پیدا می کند.

آب و هوای خشک و کوهستانی با بیشترین آسیب به پوست

هر چقدر که سطح منطقه از لحاظ ارتفاع بالا تر باشد ، پوست شما نیاز به آبرسانی و انعطاف پذیری بیشتر دارند. زمانی که در ارتفاع 600 متر به بالا باشید ، لایه های خارجی پوست نمی تواند آب کافی را برای مدت زمان کوتاه هم در خود نگه دارند زیرا فشار هوا کم است. زمانی که فشار هوا پایین باشد ، مولکول های آب در هوا بیش از حد روی پوست پخش می شوند . استفاده از ضد آفتاب به طور منظم مدت زمان زیادی روی پوست دوام می آورد. مناطق مرتفع و کوهستانی آسیب بیشتری را به پوست افراد وارد می کند.

مناطق مرطوب

زمانی که هوا گرم است ، پوست می خواهد بدن را خنک نگه دارد ، گرمای اضافه داخل بدن از طریق گشاد شدن رگ های خونی روی سطح پوست آزاد می شوند. بنابراین پوست حالت سرخ پیدا می کند، غده های عرقی هم عرق بیشتری تولید می کنند تا آب را به سطح پوست بیاورند و آن را خنک کنند. متاسفانه فرایند طبیعی خنک کردن پوست در هوایی با رطوبت بالا خیلی خوب عمل نمی کند. هوای مرطوب و سنگین عاملی برای فرار کردن آسان عرق از پوست می شود و گرما را به دام می اندازد. زمانی هم که پوست این مواد را آزاد می کند ، پدیده های طبیعی پوست از حالت چسبناک به آبکی تبدیل می شود، با عرق به دام افتاده ترکیب می گردند و منافذ پوستی بسته می شوند و التهاب رخ خواهد داد .

آب و هوای سرد و قطبی

پوست شما با هوای سرد دچار کشمکش می شود. هوای بسیار سرد رگ های خونی را به طور مداوم دچار تغییر رفتار می کند. این رگ ها در طول هوای سرد مدام باز و بسته می شوند و می خواهند خون گرم را به قسمت های مختلف بدن برسانند . در نهایت جریان خون در دمای زیر 45 درجه فارنهایت کاهش پیدا می کند. با این اتفاق رگ های پوستی کمی کشیده می شوند و پهن می گردند. بنابراین قرمزی در پوست صورت در مناطق قطبی بیشتر دیده می شود. بعضی از رگ های خونی بیشتر از حد ظرفیت خود کش می آیند ؛ مخصوصاً زمان هایی که از هوای سرد وارد اتاق های گرم می شوید و یا برعکس. کمبود رطوبت در هوای سرد هم عاملی برای قرمزی صورت خواهد بود .

آب و هوای خشک

پیش از این هم در بخش پوست و موی نمناک خواندید که هر چقدر هوا خشک تر باشد ، رطوبت بیشتر از پوست خارج می شود. شرایط پوستی در هوای خشک کاملا طبیعی است. زمانی که آب زیادی از پوست خارج می شود ، پوست دوست دارد آب بیشتری را به سمت خود بکشد، غده های عرق کمتر کار می کنند و در این مناطق عرقی را روی پوست خود مشاهده نمی کنید.

آب و هوای معتدل

آب و هوای معتدل ربطی به استفاده از دستگاه های گرم کننده و خنک کننده ندارد ، بلکه منظورمان آب و هوای طبیعی و معتدل است . هوای معتدل هوای مورد علاقه پوست می باشد. در هوای معتدل زمانی که دما و رطوبت هر دو در حالت میانگین هستند ، پوست احساس آرامش می کند و عملکرد بهتری دارد. معمولاً در فصل بهار و پاییز، آب و هوای معتدل در زمستان یا تابستان های خنک ، پوست حالت بهتری نسبت به همیشه دارد و مرطوب کنندگی آن در حالت متعادل است و آن هم تعادل را احساس می کند و کمتر با مشکلاتی از جمله آلودگی و اشعه فرابنفش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

آب و هوای اطراف دریا

آب و هوای خنک با سطح رطوبت بالا مخصوصاً در فصل های بارانی می تواند عاملی برای چرب شدن بیشتر صورت باشد. رطوبت هوا عاملی برای متراکم شدن منافذ پوستی است. در حالی که دمای پایین، تولید چربی طبیعی پوست را کاهش می دهد و در نتیجه یک تعادل در پوست ایجاد می شود. نه تنها سطح رطوبت به تعادل می رسد ، بلکه حساسیت پوست به میکروب ها و آلرژی ها نیز در این راستا افزایش پیدا خواهد کرد .

منبع: همگردی
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 736

به "تاثیر آب و هوای مختلف روی پوست انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر آب و هوای مختلف روی پوست انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید