آشنایی با روستای داماش و سوسن چلچراغ در استان گیلان

به گزارش خیمه نیوز، طبیعت زیبا و سرسبز گیلان برای همگان شناخته شده است طبیعتی بی نظیر با جنگل های انبوه و کوهستان و دریا و آب و هوایی مطبوع و معتدل که در کمتر جایی می توان مانند آن را یافت. یکی از این هزاران زیبایی ها در ارتفاعات گیلان قرار گرفته و چشم انداز طبیعی بکر و دیدنی را در تمام سال مخصوصا از خرداد تا نیمه های تیر ماه به روی گردشگران می گشاید. این مکان زیبا منطقه با صفای داماش است که به عنوان ییلاق اهالی جیرنده شناخته می شود. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با روستای داماش گیلان آشنا شوید.

آشنایی با روستای داماش و سوسن چلچراغ در استان گیلان

طبیعتی چشم نواز و روحبخش

ارتفاع این منطقه از سطح دریا در حدود 2000 متر بوده و در حد فاصل بین لوشان و منجیل قرار گرفته است. این روستا در گذشته فقط به عنوان یک منطقه ییلاق نشین شناخته می شد، اما امروزه به عنوان یک سکونت گاه دائمی شناخته می گردد که مردمانش مردمانی مهمان نواز و مهربان می باشند و به زبان تاتی صحبت می نمایند و شغل اکثرشان دامداری، باغداری و خدمات و صنایع دستی می باشد. روستای داماش دارای آب و هوایی خنک و معتدل در تابستان و بهار و در زمستان و پاییز دارای هوایی سرد می باشد. گویش مردم روستا گویش دیلمی بوده و به زبان تاتی سخن می گویند. به دلیل قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات و منطقه کوهستانی اراضی قابل کشت چشم گیری در این منطقه وجود ندارد که مردم بتوانند کار کشاورزی در ان انجام بدهند و محصولات کشاورزی تولید نمایند. قرار گرفتن این منطقه درارتفاعات رشته کوه البرز سبب شده که به منطقه ای حاصلخیز و با آب و هوایی معتدل و مطلوب تبدیل گردد. این روستای دیدنی دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و بی مانندیست که از جمله آن ها می توان به رویش گل سوسن چلچراغ در این منطقه اشاره کرد که به عنوان یک اثر ملی طبیعی در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

گل سوسن چلچراغ یا سوسن سفید

این گل دارای ارتفاعی در حدود 10 تا 15 سانتی متر می باشد و جزو گیاهان کمیاب بوده و در کل جهان اگر بگردیم فقط می توان در لنکران جمهوری آذربایجان و در اطراف روستای داماش این گل را یافت و در دیگر جاها نمی روید. گل سوسن چلچراغ دارای شکوفه هایی سفید رنگ و به صوتر واژگون بوده که در انتهای گلبرگ های آن پرچم های بلند و دانه های ریزی قرار گرفته است. سازمان محیط زیست در سال 1355 منطقه های را که این گل زیبا و نایاب در آن می روید و در مساحتی در حدود 6000 متر مربع است، حصار کشی کرد و به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی این گیاه در نظر گرفت. منطقه ای که این گل زیبا در آن می روید، دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و معتدل بوده و انواع گل ها و گیاهانی چون بنفشه، اقطی، گل قاصد، گونه های مختلف سرخس، شبدر وحشی و سرخ در این منطقه حفاظت شده می رویند، اما گل سرسبد زیبایی های این منطقه گل های سوسن سفید می باشد که هر ساله علاقمندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند.

جشنواره گل داماش

جشنواره باشکوه و زیبایی در اطراف داماش به مناسبت به گل نشستن و شکوفایی گل سوسن چلچراغ برگزار می گردد و مردم عمارلو با پوشیدن لباس های محلی با نشاط و سرزندگی خاصی این مراسم خاص و دیدنیی را برگزار می نمایند. از جمله برنامه هایی که در جشنواره گل سوسن چلچراغ اجرا می گردد، شامل طناب کشی، پایکوبی با چوب، تیش بازی که از بازی های بومیو محلی این منطقه است، هلولک، چرخ و فلک، خر پشتک، دور بچرخان و گلفا می باشد که به زیبایی هر چه تمام تر از طریق اهالی این منطقه و منطقه ها اطراف برگزار می گردد. گل های سوسن چلچراغ از ارزش زیادی برخوردار هستند و به یاد داشته باشید که اگر به این منطقه سفر کردید و به منطقه ای که این گل های زیبا در آن می رویند، رفتید، نباید کوچکترین آسیبی به این گل ها و گیاهان وارد کنید و تخریب هر گونه گیاه در این منطقه حفاظت شده مستوجب جریمه خواهد بود. برای نمونه اگر یک پیاز سوسن چلچراغ را از ریشه در بیاورید، چیزی در حدود 400 هزار تومان باید بابت آن جریمه پرداخت نمایید.

دیگر جاذبه های دیدنی روستای داماش

بازارچه های محلی روستای داماش که مردم محصولات و تولیدات محلی خود را در آن عرضه می نمایند نیز می تواند مجذوب نماینده و دیدنی باشد. دیدن مردم محلی با لباس های محلی زیبا و رنگارنگ نیز می تواند برای گردشگران جالب توجه باشد. این لباس ها از ویژگی و زیبایی خاصی برخوردار هستند. همچنین منطقه ها بکر و زیبا و مناظری دل انگیز که در حوالی این منطقه وجود دارد، می تواند بهترین مکان برای گرفتن عکس های یادگاری با خانواده و همراهانتان باشد. از غذاهای خوشمزه محلی روستای داماش می توان به سیاه قاتق یا همان فسنجان که در آن از گوشت مرغابی و گوشت قرمز و رب انار و ... استفاده می نمایند و نیز قیمه پلو اشاره کرد.

دسترسی به روستای داماش

مسیر اول برای رفتن به روستای داماش

برای این که به روستای داماش گیلان سفر کنید، می توانید از لوشان به سمت جیرنده حرکت کنید. بعد از طی مسیری 35 کیلومتری به شهر جیرنده خواهید رسید و بعد از آن به روستای داماش گیلان بروید. بدین گونه که در جاده رشت تهران در شهر لوشان به جاده جیرنده وارد شوید و با گذشتن از سراشیبی ها و دامنه های تقریبا کم پوشش و خشک و طی مسافتی در حدود 35 کیلومتر به جیرنده برسید. روستای داماش گیلان با شهر جیرنده در حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. وقتی که از شهر جیرنده خارج شدید، راه فرعی را که در سمت چپتان قرار گرفته است، درپیش بگیرید. این راه را که راهی نیمه آسفالته و نیمه خاکیست و دارای ناهمواری های زیادیست، با احتیاط طی کرده تا به روستای داماش گیلان برسید.

مسیر دوم برای رفتن به روستای داماش

این مسیر از نزدیکی های رستم آباد می گذرد و بعد از عبور از بره سر به روستای داماش خواهیم رسید. یعنی در بزرگراه قزوین به رشت که قرار داریم، در بخش خورگام که در 40 کیلومتری شهرستان رودبار قرار گرفته است و با رسیدن به ابتدای شهر رستم آباد و با قرار گرفتن دریک جاده کوهستانی با پیچ و خم های زیاد و جاده ای آسفالته با مناظری زیبا از طبیعت سرسبز و عبور از روستاهای انار کول و سندس و دشتویل و چره، دره دشت، چلکاسر، حشمت آباد و روستای چهار محل به تابلوی شهر بره سر می رسیم که از این شهر تا روستای داماش گیلان در حدود 6 کیلومتر فاصله است که با طی کردن یک جاده خاکی به این روستای زیبا و دیدنی در ارتفاعات البرز خواهیم رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1505

به "آشنایی با روستای داماش و سوسن چلچراغ در استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستای داماش و سوسن چلچراغ در استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید