ببینید ، کشف سیاره فراخورشیدی مملو از اقیانوس های زیبا!

به گزارش خیمه نیوز، دانشمندان سیاره فراخورشیدی مملو از اقیانوس های زیبا کشف کردند. این سیاره فراخورشیدی تازه نام TOI-1452 b دارد و فاصله ای درحدود 100 سال نوری از زمین فاصله دارد. مطالعات بیشتر بر روی آن نشان داد که کل سطح سیاره به وسیله یک لایه ضخیم آب پوشیده شده است.

ببینید ، کشف سیاره فراخورشیدی مملو از اقیانوس های زیبا!

این سیاره از نظر میزان و جرم کمی بزرگتر از سیاره زمین است. این حقیقت که این سیاره مملو از آب است نشان می دهد فاصله مناسبی با ستاره خود دارد - نه بسیار دور از آن است، نه بسیار به آن نزدیک است. همین امر سبب می گردد تا خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد. حضور آب به این معناست که سیاره فراخورشیدی مذکور می تواند به صورت بالقوه از حیات پشتیبانی کند - اگرچه هنوز معین نیست چه نوع زندگی ممکن است در دنیای اقیانوسی آن وجود داشته باشد.

محققان ابتدا به یاری تلسکوپ فضایی TESS ناسا، داده هایی از ناحیه ای از آسمان جمع آوری کردند. از آنجایی که درخشندگی قسمتی از این ناحیه کاهش یافته بود، محققان به وجود سیاره ای بزرگتر از زمین شک کردند. آن ها با نگاه عمیق تر به این منطقه، سیاره فراخورشیدی TOI-1452 b را کشف کردند.

این سیاره در یک منظومه دو ستاره ای که در فاصله 100 سال نوری از زمین در صورت فلکی دراکو واقع شده است، حضور دارد. از آنجایی که سطح این سیاره مملو از آب است، می تواند یکی از آن سیارات مورد علاقه اخترشناسان در یافتن حیات باشد.

این اولین باری نیست که سیاره فراخورشیدی یا جرم سماوی پوشیده شده در آب به وسیله اخترشناسان مشاهده می گردد و در گذشته هم دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا نموده بودند. بعضی از قمرهای مشتری و زحل نیز مملو از لایه های ضخیم آب هستند. اما معین نیست که آیا جهانی که در ظاهر مملو از آب است، واقعا اقیانوس است یا تنها لایه ای آب سطح آن را پوشانده است.

براساس داده هایی که از دیگر ابزارهای رصدی جمع آوری شده است، محققان می گویند که این سیاره فراخورشیدی احتمالا مانند زمین سنگی است و یک لایه ضخیم آب روی سطح آن را پوشانده است - یا بیشتر میزان جرم را از آن خود نموده است.

این دنیای اقیانوسی به وسیله تیمی از محققان دانشگاه مونترآل کشف شد. سرپرست این تیم چارلز کادیو یکی از اعضای موسسه تحقیقات در زمینه سیاره فراخورشیدی (iREx) بوده است. محققان درنهایت امیدوارند داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرحله بعد بتواند به درک بیشتر این سیاره به آن ها یاری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1434

به "ببینید ، کشف سیاره فراخورشیدی مملو از اقیانوس های زیبا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، کشف سیاره فراخورشیدی مملو از اقیانوس های زیبا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید