بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند

به گزارش خیمه نیوز، در سال های اخیر فوتبالیست های زیادی در حین بازی دچار حمله قلبی شده اند که تعدادی از آن ها جان خود را هم از دست داده اند.

بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند

به گزارش خبرنگاران ، در چارچوب مسابقات یورو 2020، کریستین اریکسن، هافبک تیم ملی فوتبال دانمارک در حین بازی مقابل فنلاند دچار حمله قلبی شد و خوشبختانه با کوشش تیم پزشکی و انجام دادن عمل CPR کریستین اریکسن، توانست از خطر حتمی مرگ نجات یابد.

در ادامه به آنالیز بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند و یا مصدومیت هایی داشته اند که خطر مرگ آن ها را تهدید نموده است، می پردازیم:

1 - مارک ووین فو

در رقابت های جام کنفدراسیون ها در سال 2003 اتفاقی دردناک رخ داد که فوتبال دنیا را تحت تاثیر قرار داد. مارک ووین فو، بازیکن 28 ساله تیم ملی فوتبال کامرون در دقیقه 72 ملاقات تیمش برابر کلمبیا در استادیوم ژرلاند فرانسه ناگهان روی زمین افتاد و دچار حمله قلبی شد. به سرعت تیم پزشکی برای احیای او وارد زمین شد. 45 دقیقه کوشش آن ها برای بازگرداندن این هافبک ملی پوش به زندگی بی فایده بود و ووین فو در نهایت در زمین فوتبال جان خود را از دست داد. این اتفاق به یکی از تلخ ترین تصاویر تاریخ فوتبال تبدیل شد و پس از آن فیفا قوانین سختگیرانه ای را برای آزمایش های قلبی بازیکنان و آنالیز سوابق پزشکی آن ها پیش از امضای قرارداد با تیم های فوتبال وضع کرد تا از بروز چنین فجایعی جلوگیری کند. بر اساس اعلام پزشکان، مارک ووین فو سابقه بیماری قبلی و مرگ او علت طبیعی داشته است. ظاهرا مسئله ای در قلب این بازیکن وجود داشته که تنها در معاینه ها و آزمایش های پیشرفته قابل شناسایی بوده است.

2- میکلوش فهر

فهر بازیکن مجارستانی تیم فوتبال بنفیکا در 25 ژانویه 2004 در بازی مقابل ویتوریا گیمارش پس از این که داور مسابقه به او کارت زرد نشان داد، دچار حمله قلبی شد و چند ثانیه بعد از دنیا رفت. پزشکان علت مرگ او را ناراحتی قلبی مادرزادی اسم کردند.

مرگ فهر بازتاب وسیعی در پرتغال و اروپا داشت. آنتونیو کنهاواز، مدیر ارتباطات باشگاه بنفیکا گفته بود هیچکس نمی خواهد این خبر تکان دهنده را منتقل کند. ما همگی شوکه شدیم و می خواهیم ابتدا به خانواده داغدار او تسلیت بگوییم. تمام اعضای باشگاه و طرفداران بنفیکا برای از دست دادن فهر عزادار هستند.

لوتار ماتیوس که در آن موقع سرمربی تیم ملی مجارستان بود اظهار داشت مرگ فهر دنیای فوتبال را در ماتم فرو برده است. آن اتفاق شوک عظیمی بود و تمام دنیا ورزش را تحت تاثیر خود قرار داد. ما همگی به دوستان و خانواده فهر می اندیشیم و در این لحظات سخت در کنار آنان هستیم.

3- آنتونیو پوئرتا

آگوست سال 2007 و در جریان ملاقات تیم های سویا و ختافه در لالیگا باز هم یکی از اتفاقات تلخ دنیای فوتبال رخ داد. وینگر جوان و 22 ساله سویا در جریان بازی 2 بار تعادلش را از دست داد و بدون این که با کسی برخورد داشته باشد به زمین افتاد. به همین علت کادر فنی سویا او را تعویض کرد، اما پیش از این اتفاق در تمرینات تیم سویا هم چند بار این اتفاق برای پوئرتا افتاده بود، اما تیم پزشکی توجه زیادی به این اتفاق ننموده بودند. این بار شرایط برای پوئرتا بسیار خطرناک تر بود و او در رختکن دوباره به زمین خورد و این بار کادر پزشکی تیم برای احیای او کوشش های خود را شروع کردند. پوئرتا به سرعت به بیمارستان منتقل شد، اما به کما رفته بود و چند روز بعد هم درگذشت. علت مرگ، ایست قلبی اسم شد.

طرفداران تیم، پوئرتا را با گل بسیار زیبایی که در نیمه نهایی جام یوفا در فصل 2006-2005 برابر شالکه در دقیقه 100 بازی به ثمر رساند و باعث شد تیمش فینالیست این مسابقات گردد، به خاطر می آورند.

4- شیخ اسماعیل تیوته

شیخ اسماعیل تیوته هافبک ساحل عاجی در سال 2005 فوتبالش را در تیم اندرلخت بلژیک شروع کرد، اما نامش با حضور در نیوکسل و انجام 156 بازی برای این تیم در فاصله سال های 2017 تا 2010 بر سر زبان ها افتاد. پیش از حضور در نیوکسل او در لیگ هلند هم بازی کرد و در سال 2008 به همراه توئنته قهرمان لیگ این کشور شد. او به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام ملت های آفریقا در سال 2015 را کسب کرد و 2 دوره هم در جام دنیای تیم ملی فوتبال ساحل عاج را همراهی کرد. تیوته در سال 2017 راهی چین شد تا برای بیجینگ اینترپرایسز در لیگ دسته یک این کشور بازی کند. او در یکی از تمرینات این تیم دچار حمله قلبی شد و پزشکان پیروز نشدند او را احیا نمایند و در نهایت تیوته جان خود را از دست داد. رافا بنیتس، سرمربی سابق نیوکسل درباره او گفت: در تمام طول دورانی که او را می شناختم همواره همچون یک بازیکن حرفه ای رفتار می کرد و بالاتر از آن یک انسان عظیم بود. فقدان او برای همه ما سخت خواهد بود.

5- پیرماریو موروسینی

14 آوریل 2014 پیرماریو موروسینی بازیکن 26 ایتالیایی تیم فوتبال لیورنو در بازی مقابل پسکارا در دقیقه 31 بازی بر اثر ایست قلبی در زمین بازی درگذشت. بر اثر این اتفاق تمامی مسابقات آن هفته فوتبال ایتالیا لغو شد.

6- ایکر کاسیاس

ایکر کاسیاس، در سال 2019 میلادی و در سن 37 سالگی، به هنگام حضور در تمرینات تیم فوتبال پورتو دچار سکته قلبی شد و به بیمارستان انتقال یافت. پس از این اتفاق کاسیاس توانست سلامتی خود را به دست آورد، اما مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد و بعد از چند مدت دوری از مستطیل سبز از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

7- رضا حبیب زاده

در بازی استقلال و ذوب آهن در هفته دوم لیگ هجدهم فوتبال ایران، رضا حبیب زاده، بازیکن ذوب آهن پس از گلزنی به استقلال به علت برخوردی که با وریا غفوری داشت، دچار مصدومیت شد. ثانیه ای از شادی گل ذوبی ها نگذشته بود که بازیکنان متوجه وخامت حال حبیب زاده و دور او جمع شدند. در این لحظه سیدمهدی رحمتی، دروازه بان استقلال با تجربه بالای خود، به سرعت دهان او را که قفل شده بود، باز کرد تا از خفگی او جلوگیری گردد. اگر سرعت عمل رحمتی نبود، شاید شاهد اتفاق تلخی برای بازیکن جوان ذوب آهن بودیم.

بعد ها رضا حبیب زاده درباره آن روز گفت که اگر رحمتی نبود، معلوم نبود که چه بر سرش می آمد و از او بابت یاری هایش تشکر کرد.

منبع: خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1054

به "بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیکنانی که در زمین فوتبال دچار حمله قلبی شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید