آثار ارزشمند معماری معاصر ثبت ملی می شوند

به گزارش خیمه نیوز، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، آثار ارزشمند معماری معاصر ثبت ملی می شوند.

آثار ارزشمند معماری معاصر ثبت ملی می شوند

علی دارابی در افتتاحیه همایش ملی میراث معماری معاصر ایران که امروز دوشنبه اول آبان به همت گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر با مشارکت معاونت میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار گردید، گفت: در کشور بیش از 34 هزار اثر به ثبت ملی رسیده که تعدادی از این آثار در قالب میراث معماری معاصر ثبت شده است.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی در قبال معماری و شهرسازی معاصر دو تکلیف ملی دارد، اول اینکه با شناخت و ثبت آثار معماری ارزشمند تاریخی، زمینه شناسایی و درک ارزش ها، شاخص ها و معیارهای این معماری اصیل و هویتمند را برای نسل حاضر فراهم و موجب تداوم ارزش ها و غنابخشی به معماری امروز گردد.

دارابی درباره وظیفه دوم وزارتخانه متبوعش گفت: با شناسایی، ثبت و حفاظت از آثار ارزشمند معماری امروز در قالب میراث معماری معاصر، فرصتی را برای شناخت و بهره مندی آیندگان فراهم کند. تلاش مطلوب در این راه نیازمند پشتوانه های علمی، دانشی و معرفتی نسبت به گذشته و حال است تا میراث نسل حاضر برای آیندگان باقی بماند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در توصیف نسل حاضر گفت: از یک سو در کشور و از سالهای شروعین سده اخیر تلاشهای گسترده ای را در همراهی با جامعه جهانی شروع نموده تا آثار ارزشمند معماری گذشته خود را شناخته، ثبت و معرفی و با خوانش و روایت آن زمینه ای برای تداوم و غنای معماری معاصر فراهم کند. و از سوی دیگر تلاش نموده آثار معماری از خود به جای گذارد که درباره هویتمندی و ویژگی های آن باید گفت و گوها کرد.

وی توضیح داد: معماری در طول تاریخ همیشه تجلی گاه ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، هنری، اعتقادی و مالی جوامع بوده و معماری معاصر، کماکان شاهدی بر این ویژگی ها در دوران معاصر است. در حقیقت این روح زمانه ماست که در آینه معماری معاصر تجلی و تبلور یافته است.

دارابی گفت: حفظ و به رسمیت شناختن این معماری، به عنوان میراث فرهنگی برای آیندگان، چالشی پیچیده است. تلاش های بسیاری در این زمینه اجرا شده اما دستیابی به توافق جمعی در مورد مفاهیم، ویژگی ها، شاخص ها و به تبع مصادیق آن سخت می نماید.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بر ضرورت انجام اقدامات جامع برای ثبت بعضی آثار معماری معاصر در لیست آثار ملی تأکید و افزود: در محور فرآیندهای مربوط به ثبت آثار در لیست های ملی، چارچوب ها و پشتوانه های حقوقی و قانونی قرار دارند و تضمین می نمایند که فرآیند نه تنها نظام مند بلکه با استانداردهای بین المللی سازگار باشد.

وی تأکید کرد: شناخت اهمیت فرهنگی آثار معماری، اغلب موضوعی ظریف و پیچیده بوده که نیازمند اجماع بین متخصصان از یک سو و با جامعه از سوی دیگر است. در واقع، اقدام به ثبت معماری معاصر در لیست آثار ملی مستلزم درک بستر زمانی و ماهیت در حال تحول این آثار است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: درک معماری معاصر، ناگزیر از فهم تغییر فلسفه های طراحی و فناوری های ساخت آن است. از این رو، ارزیابی این آثار برای ورود به لیست آثار ملی نیازمند درک سیر و روندهای معماری و نوآوری های مربوط به آن در دوران معاصر است.

دارابی گفت: انتظار می رود گنجاندن آثار معماری معاصر در لیست آثار ملی کشور، صرفاً اقدامی در زمینه شناسایی این آثار نباشد بلکه تلاشی برای خوانش و ثبت روایت معماری ایرانی در دوران معاصر باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: همایش ملی میراث معماری معاصر ایران بستری را مناسب برای شناخت و ثبت آثار معماری امروز در لیستهای ثبت آثار فراهم کند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1605

به "آثار ارزشمند معماری معاصر ثبت ملی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار ارزشمند معماری معاصر ثبت ملی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید