9 سوغاتی معروف همدان

به گزارش خیمه نیوز، سفال لالجین همدان

همدان به عنوان دومین شهر کشورمان در تنوع صنایع دستی شناخته شده و بیشتر صنایع دستی آن به ثبت ملی رسیده. در میان صنایع دستی همدان، احتمالا از سفال لالجین شنیده باشید. سفال گری در همدان قدمتی چند صد ساله دارد. هنوز این هنر در میان مردم این منطقه رایج است و از سراسر ایران و دنیا برای خرید و بازدید از سفال های لالجین راهی همدان می شوند. یکی از ویژگی های شاخص سفال لالجین تنوع آن است. این سفال ها، ظروف تزیینی یا مصرفی با نقاشی های متنوع هستند.

9 سوغاتی معروف همدان

چرم همدان

دامپروری از دیرباز در همدان رایج بود. همین موضوع سبب شد، مردم همدان به صنعت چرم روی آوردند. می گویند قدمت صنعت چرم در همدان به 3 هزار سال پیش باز می گردد. اولین کارخانه چرم سازی ایران در همدان ساخته شد و در گذشته همدان به دباغخانه نیز معروف بود. چرم همدان بسیار مرغوب است و به عنوان محصول صادراتی شناخته می گردد.

گلیم و قالی همدان

آوازه گلیم و قالی های کشورمان به خارج از مرزها رسیده است. هر یک از شهرهای ایران نقش و طرح منحصر به فرد خود را در بافت قالی دارد. طرح های گلیم همدان بیشتر گل قندی، خرچنگی، زنگوله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی است. قالی های همدان نیز بسیار تماشایی اند؛ رنگ قالی های همدان از شیره گیاهان و درختان به دست می آید. این قالی ها یکی از صنایع پرطرفدار و صادراتی همدان به شمار می رود.

مرواربافی همدان

مروار نام نوعی چوب ترکه است. مرواربافی نیز به نوعی هنر سبدبافی اطلاق می گردد. گیلان به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدنمایندگان این محصول دستی طولانی در مرواربافی دارد. از آنجا که مروار در همدان کشت می گردد مرواربافی در این استان نیز باب است. از مروار جامیوه ای، جانانی و... می سازند که علاوه بر کاربردی بودن، جلوه زیبایی به خانه می بخشد. در سفر به همدان، با خود مروار به همراه ببرید.

سوغاتی های همدان: خوردنی ها

انگشت پیچ

انگشت پیچ نام شیرینی مایعی است که حتما باید با قاشق خورده گردد. در گذشته اما این شیرینی با انگشت میل می شده؛ به همین جهت است که به آن انگشت پیچ می گویند. حدود یک قرن است که این شیرینی در همدان پخته می گردد و هم چنان هواداران پر و پا قرص خودش را دارد. شکر، آب، سفیده تخم مرغ، گلاب و جوهر لیمو از جمله مواد اصلی این شیرینی هستند. انگشت پیچ بیشتر در ماه رمضان پخته می گردد و به عنوان یکی از سوغاتی های همدان به شمار می رود.

نان کماج همدان

کماج، سوغاتی خوشمزه ای است که از همدان می توانید به یادگار ببرید. این شیرینی پرطرفدار که در شهرها مختلف ایران پخته می گردد. کماج همدان از ترکیب آب، آرد، روغن مایع، کره، دارچین، تخم مرغ، نمک، شکر، کنجد و غیره درست می گردد.

حلوا زرده همدان

حلوا زرده، غذای همدانی، آنقدر اصیل و خوشمزه است که به ثبت ملی رسیده. مردم همدان این حلوای مقوی را زیاد درست می نمایند. حلوا زرده از شکر، زعفران، نشاسته، زرده تخم مرغ، گلاب و روغن پخته می گردد.

باسلوق همدان

باسلوق شیرینی رنگارنگ و خوشمزه ای است که در همدان با فرارسیدن سال نو پخته می گردد. سال نو، بازارهای همدان پر می گردد از عطر و بوی باسلوق. این شیرینی سوغاتی مراغه، ملایر و اراک نیز به شمار می رود. مواد اصلی این شیرینی شیره انگور، نشاسته، مغز بادام و ادویه های مختلف است.

عسل طبیعی همدان

زنبورداری نیز یکی از شغل های رایج در همدان است. عسل های همدان طبیعی هستند و طعم بی نظیری دارند. در سفر به همدان، خرید عسل طبیعی این سوغاتی مقوی را از قلم نیاندازید.

همدان شهر شیرینی های متنوع است؛ در این مطلب فقط در خصوص تعداد محدودی از آن ها گفتیم. از دیگر شیرینی های همدان می توان به آبنبات قیچی، راحت الحلقوم، برساق، نقل، حلوا ارده، حلوا لوزی، سنل، گز، نان نارگیلی و.. اشاره نمود. هیشکدام از این شیرینی ها را امتحان نموده اید؟

منبع: دالاهو
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 442

به "9 سوغاتی معروف همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 سوغاتی معروف همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید