کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی منتشر شد

به گزارش خیمه نیوز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، این کتاب در 118 صفحه از سوی انتشارات خرد جاوید که به همت خانواده جاوید تکاوران تاسیس شده، همزمان با تولد این نویسنده فقید و فعال ادبی خوش ذوق؛ یعنی 17 تیرماه 1402 راهی بازار کتاب شده است. تکاوران افزون بر پژوهش و نوشتن مقالات متعدد ادبی در هفته نامه ها و روزنامه های منطقه جنوب، دو سال قبل از فوتش کتابفروشی پیرنگ را در بوشهر راه اندازی نموده بود که این کتابفروشی مدتی بعد از درگذشت او تعطیل شد.

کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی منتشر شد

زنده یاد جاوید تکاوران در مقدمه کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی که در واقع خاتمه نامه دوره ارشد او بوده، نوشته است: علی باباچاهی یکی از شاعران شناخته شده و صاحب سبک معاصر است که از مجموعۀ نم نم بارانم شعر او دچار تغییری اساسی در ساختار و فرم شده است. این تغییرات کم سابقه به اشعار او رنگ و بوی تازه ای داده اند.

یکی از تغییرات به وجود آمدن گسست و پیوست در روایت شعر است. بروز گسست در روایت این اشعار به معنای به هم خوردن نظم روایت خطی و استفاده از دیگر شگردهای بیان روایت، از جمله چند روایتی، جریان سیال فکر، روایت تو در تو و دورانی است. این پژوهش با رویکرد روایت پژوهی به مطالعۀ 16 مجموعه شعر این شاعر؛ یعنی از نم نم بارونم تا آئورا و دیگران من می پردازد.

تعداد روایت و عوامل به وجود آورندۀ گسست روایت در هر یک از شعرهای این دفترها را معین می نماید و نشان می دهد چه تعداد از این گسست ها به روایت اصلی پیوست داده شده و چه تعداد از آن ها بدون پیوست مانده اند. بعلاوه نشان می دهد که 10 عامل می تواند باعث بروز گسست در روایت شعر گردد. این عوامل عبارتند از: انفصال عاملی، انفصال مکانی، انفصال زمانی، تغییر راوی، به هم خوردن نظم، حذف پاره ای از متن، ورود ناگهانی نقل قول یا گفت وگو، تغییر در روایت شنو، پیوست به روایت دیگر و فاصله گذاری.

گسست ها و پیوست های روایی بر شعر او تأثیرهای زیادی می گذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از: چندروایتی شدن شعر، به وجود آمدن پریشانی و ایجاد فضای خالی و نیمه تمام در شعر.

ناشر کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی نیز در پشت جلد این اثر آورده است: جاوید تکاوران در تاریخ هفدهم تیرماه سال 1373 به جهان آمد. ساعت یازده صبح بود. صبح تابستانی که سایۀ نخل درخت هنوز خنک بود و انجیر کوهی رسیده و آمادۀ نوک زده شدن از سوی بلبلان بود. او کودکی بسیار بی تاب بود که هرگز از پرسیدن خسته نمی شد و زنجیرۀ بی خاتمه سوالاتش تا آخرین لحظات زندگی اش قطع نشد.

مدرسه را که به خاتمه رساند، بلافاصله وارد دانشگاه فرهنگیان شد و نومعلمی بود که به اصرار و با یاری ماده و تبصره اجازۀ خواندن کارشناسی ارشد ادبیات فارسی را در دانشگاه کازرون گرفت و با سرسختی توانست آن را با نوشتن این اثر در قالب خاتمه نامه به خاتمه برساند. افسانۀ حیات او 20 مردادماه 1399 در شهر حافظ و سعدی به جوانمرگی ختم شد و ما با غمش هم نشین شدیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1576

به "کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب گسست ها و پیوست های روایی در اشعار علی باباچاهی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید