پدیده استثنایی یخ زدن حباب های گاز متان در روسیه ، عکس

به گزارش خیمه نیوز، وقتی گیاهانی که در کف عمیق دریاچه بایکال قرار دارند، پوسیده و تجزیه می شوند، گاز متان آزاد شده و به دلیل سرمای هوا در منطقه یخ می زنند.

پدیده استثنایی یخ زدن حباب های گاز متان در روسیه ، عکس

غزال زیاری: اخیرا تصویری که چند سال پیش از طریق عکاسی به نام کریستینا ماکیوا از دریاچه بایکال گرفته شده بود، حسابی سروصدا کرده و حتی از طریق ناسا نیز بازتاب یافته است. در این تصویر حباب هایی یخ زده از متان را مشاهده می کنیم که به سطح این دریاچه آمده اند.

دریاچه بایکال که که در منطقه ای کوهستانی در سیبری روسیه واقع شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است و بیش از 20 درصد از آب شیرین جهان در این دریاچه یافت می شود. این دریاچه به دلیل عمق زیادش، در واقع به نوعی مثل یک انبار گاز متان عمل می کند.

پدیده ای که عکاس آن را شکار کرد

در تصویر ثبت شده از طریق ماکیوا، حباب هایی از گاز متان در دریاچه بایکال را می بینیم که به دلیل سرمای هوا یخ زده اند. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که گیاهانی که در کف عمیق دریاچه قرار دارند، پوسیده و تجزیه می شوند. با این اتفاق گاز متان آزاد شده و به سمت سطح دریاچه حرکت کرده و شروع به یخ زدن می کند.

ماکیوا این تصویر را در سال 2018 ثبت کرده بود و اخیرا در یک صفحه Reddit آنلاین مجددا منتشر شده و البته این بار، تصویرش حسابی وایرال شده است. شرح این عکس بدین ترتیب بود:حباب های متان یخ زده در دریاچه بایکال که عمیق ترین دریاچه جهانست. و بیش از 40.1 رای مثبت گرفته و کاربران ردیت در مورد این تصویر واکنش های متعددی نشان داده اند.

تغییرات اقلیمی در اثر پخش شدن این گاز

متان گازی گلخانه ای است که از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی به شمار می رود. گاز متان به صورت طبیعی در اثر تجزیه مواد ارگانیک تولید می شود و اگر در حجم وسیعی در جو پخش شود، به محیط زیست آسیب خواهد زد.

مقامات ناسا هم در سال 2018 گزارش کرده بودند که اگر گاز متان محبوس در یخ های دریاچه بایکال آزاد شود، می تواند میانگین دمای کره زمین را بالا ببرد. البته زمان ثبت این عکس، حجم گاز متان یخ زده در دریاچه بایکال، به میزان ای نبوده که بتواند تغییرات خاصی در جو زمین ایجاد کند.

البته دانشمندان نمی دانند که اگر دمای هوا در اطراف دریاچه افزایش یافته و یا اگر سطح آب پائین تر برود، چه اتفاقی رخ خواهد داد و این اتفاق منجر به آزاد شدن بیشتر گاز متان خواهد شد یا خیر.

کاربران ردیت در عین حال نگران این موضوع هستند که اگر تمام گاز متان موجود در دریاچه بایکال آزاد شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد. یکی از کاربران این وب سایت در این باره نوشته: کسی می تواند چگالی متان بالقوه موجود در دریاچه بایکال را براساس ظرفیت دریاچه و غلظت متان در یک فوت مربع را محاسبه کند؟ تا بفهمیم که این بمب خوشه ای چقدر بزرگ است و چه پتانسیلی دارد؟ اگر این گاز متان از این طریق از دریاچه خارج نشود، آیا از طریق دیگری خارج خواهد شد؟ نه؟

منبع: Newsweek

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1498

به "پدیده استثنایی یخ زدن حباب های گاز متان در روسیه ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده استثنایی یخ زدن حباب های گاز متان در روسیه ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید