قوی ترین طوفان خورشیدی ژئومغناطیسی در 20 سال اخیر در حال برخورد با زمین

به گزارش خیمه نیوز، مرکز پیش بینی آب و هوای ناشی از تاثیرات فضایی NOAA ارزیابی اولیه خود را از شدید به یک طوفان ژئومغناطیسی شدید به روز کرد. بر این اساس اولین طوفان از شدید از سال 2003 در حال رخ دادن است و احتمالا این خبر را به صورت مشاهده شفقهای قطبی در غرض های جغرافیایی پایین تر ایالات متحده و اروپا و حتی در ایران شنیده اید.

قوی ترین طوفان خورشیدی ژئومغناطیسی در 20 سال اخیر در حال برخورد با زمین

ما دقیقاً نمی دانیم که اوج فعالیت برای این چرخه خورشیدی فعلی چه زمانی خواهد بود، اما ما واقعاً به آن نزدیک هستیم.

منظور از طوفان ژئومغناطیسی شدید، گسیل شدن میزان زیاد پلاسمای پرسرعت از خورشید به سمت سیاره ما است.

البته زمین به لطف میدان مغناطیسی خوداز ما محافظت می نماید، اما مهم است که از تأثیرات طوفان های ژئومغناطیسی شدید مطلع باشیم. یک طوفان شدید می تواند مسائل گسترده ای در کنترل ولتاژ ایجاد کند و مسائلی را برای ناوبری ایجاد کند، برای فعالیت های روزمره از ارتباطات گرفته تا ناوبری به آن ها احتیاج داریم. این طوفان بعلاوه می تواند خاموشی های رادیویی ایجاد کند.

در عین حال این طوفان باعث بروز شفقهای دیدنی هم می گردد. شفق وقتی رخ می دهد که پلاسمای خورشید با مگنتوسفر زمین تعامل می نماید، ذرات پراکنده می شوند و به جو برخورد می نمایند و بسته به گازی که با آن تعامل می نمایند، رنگ های مختلفی ایجاد می نمایند.

میزان و انرژی پلاسمای ورودی به قدری قابل توجه است که شفقهای قطبی در عرض های جغرافیایی مغناطیسی پایین تر از حد معمول قابل مشاهده خواهند بود و حتی شمال کالیفرنیا در ایالات متحده و شمال آلمان در اروپا شاهد آنها خواهد بود. در نیمکره جنوبی، تاسمانی و جزیره جنوبی نیوزلند هم باید این نمایش باشکوه را ببینند.

دلیل این طوفان خورشیدی شاید بتوان به یک لکه خورشیدی بزرگ و بسیار فعال نسبت داد. این لکه AR3664 نام دارد و در چند روز گذشته چندین شراره خورشیدی منتشر نموده. پهنای این لکه، 16 برابر پهنای زمین است و آنقدر بزرگ که می توانید آن را با چشم غیر مسلح ببینید. (لطفاً از عینک ویژه کسوف بهره ببرید.)

انتظار می رود دست کم پنج مورد شراره به سمت زمین بیاید. به دلیل اینکه سرعت بعضی از آنها تندتر است، این احتمال هم وحود دارد که بعضی از آنها با هم ترکیب شده و سه طوفان به زمین برخورد کند. باید ببینیم در این سونامی پلاسما عملا چه چیزهایی رخ می دهد.

بخش عمده ای از طوفان در روز شنبه به زمین رسیده و باقی آنها پس از آن می رسند.

در هر چرخه خورشیدی حدود 100 طوفان ژئومغناطیسی شدید رخ می دهد، هر چرخه 11 ساله است. طوفان های شدید خورشیدی بسیار نادرتر هستند و تنها چهار طوفان در هر چرخه به وقوع می پیوندد..

آخرین طوفان شدید ژئومغناطیسی در هالووین سال 2003 رخ داد که باعث قطع برق در سوئد و آسیب رساندن به ترانسفورماتور های برق در آفریقای جنوبی شد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 24 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1616

به "قوی ترین طوفان خورشیدی ژئومغناطیسی در 20 سال اخیر در حال برخورد با زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوی ترین طوفان خورشیدی ژئومغناطیسی در 20 سال اخیر در حال برخورد با زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید