رکوردشکنی پلی استیشن در گزارش اقتصادی سونی؛ ادامه ضرر ناشی از کمبود کنسول
به گزارش خیمه نیوز، سونی همچنان از مسائل جهانی کمبود تراشه ها و نیم رساناها برای فراوری پلی استیشن 5 رنج می برد، به طوری که فروش بخش بازی هایش در سه ماهه منتهی به تعطیلات نسبت به همین بازه در سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است.
بخش خدمات بازی ها و شبکه سونی که پلی استیشن را راهنمایی می نماید، در سه ماهه اخیر اقتصادی منتهی به 31 دسامبر 2021، حدود 813.3 میلیارد ین (7.1 میلیارد دلار) فروش داشته است. این رقم در بازه مشابه سال گذشته 883.2 میلیارد ین (7.7 میلیارد دلار) بوده که نشان از کاهش فروش در امسال دارد. این کاهش فروش را می توان به کاهش فروش سخت افزار و لوازم جانبی نسبت داد که عمدتاً به علت کمبود قطعات - به ویژه نیمه رسانا ها -خط فراوری پلی استیشن 5 را با مشکل روبرو نموده است. بعلاوه فروش عناوین شرکت های شخص ثالث و محتوای الحاقی و بعلاوه فروش آثار انحصاری استودیوهای داخلی سونی کاهش یافته است.
البته، این موضوع کاملاً قابل انتظار بود. سال گذشته علاوه بر اینکه در این بازه شاهد عرضه پلی استیشن 5 بودیم، بعلاوه بازی هایی مهمی مثل مرد عنکبوتی: مایلز مورالز، سکبوی: ماجراجویی بزرگ و دیمنز سولز منتشر شده بودند. سونی برای اواخر سال 2021 ابتدا بازی هورایزن: غرب ممنوعه (Horizon: Forbidden West) را در نظر گرفته بود اما آن بازی چند ماه با تأخیر روبرو شد و اکنون قرار است در این دو هفته آینده عرضه گردد.
علیرغم مسائل در فراوری کنسول ها، سونی پیروز شده در این سه ماهه اقتصادی اخیر 3.9 میلیون کنسول پلی استیشن 5 را وارد و آن را وارد بازار کند. البته، سونی در بازه مشابه سال قبل توانسته بود 4.5 میلیون کنسول را روانه بازار کند. به هر ترتیب، با 3.9 میلیون کنسولی که در این سه ماهه اخیر فروش رفته، فروش کلی پلی استیشن 5 تا به این لحظه به 17.3 میلیون دستگاه رسیده است.
دنیل احمد از تحلیلگران گروه Niko Partners، اشاره نموده است که کنسول پلی استیشن 4 پس از عرضه خود در اواخر 2013، توانسته بود در این بازه مشابه حدود 20.2 میلیون دستگاه فروش داشته باشد. اگرچه تقاضای مخاطبان برای پلی استیشن 5 بسیار زیاد است اما واضح است که مسائل به وجود آمده برای فراوری کنسول ها مانع شده تا سونی به این آمار دست پیدا کند. آن ها حتی تا چند ماه پیش انتظار داشتند که پلی استیشن 5 بتواند تا 31 مارس 2022 حدود 22.6 میلیون دستگاه فروش کند اما در پیش بینی نو خود این رقم را به 19.3 میلیون کنسول کاهش داده است.
در همین حال، پلی استیشن 4 همچنان به عرضه و فروش خود ادامه می دهد و 200 هزار دستگاه در طول سه ماهه گذشته فروخته است. در مجموع فروش بازی ها برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 حدود 92.7 میلیون نسخه گزارش شده است که از این میان 11.3 میلیون متعلق به آثار انحصاری استودیوهای داخلی پلی استیشن بوده است. این نسبت به آمار سال گذشته کاهش 11 درصدی را نشان می دهد.
سهم فروش دیجیتالی بازی ها بیشتر از گذشته شده است و اکنون 62 درصد از سهم فروش بازی ها را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته در همین بازه مشابه سهم فروش دیجیتالی بازی ها 53 درصد بود. تعداد مشترکان سرویس پلی استیشن پلاس هم به 48 میلیون نفر رسیده است. این آمار در سال گذشته 47.4 میلیون نفر بود. کاربران فعال ماهانه پلی استیشن نتورک هم حدود 111 میلیون نفر بوده اند. عایدی عملیاتی برای بخش خدمات بازی ها و شبکه در واقع 15 درصد افزایش یافته و به 92.9 میلیارد ین (810.7 میلیون دلار) رسیده است.
برای اولین سه ماهه سال اقتصادی، این بخش فروش 2.1 تریلیون ینی (18.3 میلیارد دلاری) را تجربه کرد که 5 درصد افزایش داشته است. با این حال، سود عملیاتی با 17 درصد کاهش به 258 میلیارد ین (2.3 میلیارد دلار) رسیده است. طبق معمول، بخش خدمات بازی های و شبکه همچنان بزرگ ترین بخش کسب و کار سونی است.
با وجود کاهش هایی که در فروش پلی استیشن 5 مشاهده شد، نتایج کلی سونی بالا بود. این شرکت گزارش کرد که توانسته به فروش 3 تریلیون ین (26.2 میلیارد دلار) برسد که 13 درصد نسبت به 2.7 تریلیون ین سال قبل (23.6 میلیارد دلار) افزایش داشته است.
این به افزایش قابل توجه در بخش های دیگر مانند موسیقی، خدمات اقتصادی و سونی پیکچرز نسبت داده شده است. پیروزیت بزرگ بخش سینما به خصوص به خاطر اکران دو فیلم پرمخاطب مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و ونوم: بگذارید کارنیج بیاید بوده است. این دو فیلم بلاک باستری ابرقهرمانی به بخش سینمای سونی یاری نموده تا فروشی بالغ بر دو برابر را تجربه کند. افزایش فروش این بخش نسبت به سال گذشته 141 درصد بوده است.
عایدی عملیاتی کلی سونی 32 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 465.2 میلیارد ین (4.1 میلیارد دلار) رسید. در سه فصل اول سال اقتصادی، فروش سونی با 13 درصد افزایش سالانه به 7.7 تریلیون ین (67.2 میلیارد دلار) رسید، در حالی که عایدی عملیاتی با 23 درصد افزایش به 1.1 تریلیون ین (9.6 میلیارد دلار) رسید.
با نگاه به آینده، این شرکت انتظارات سالانه خود را برای بخش خدمات بازی ها و شبکه کاهش داده است و اکنون انتظار فروش 2.73 تریلیون ینی (28.8 میلیارد دلار) را دارد که 6 درصد کمتر از پیش بینی قبلی با ارزش 2.9 تریلیون ین (25.3 میلیارد دلار) است. با این حال، انتظار می رود کاهش بیشتر هزینه ها باعث افزایش عایدی عملیاتی این بخش از 325 میلیارد ین (2.8 میلیارد دلار) به 345 میلیارد ین (3 میلیارد دلار) گردد. با این حال، پیش بینی کلی آن ها برای فروش در سال همچنان روی 9.9 تریلیون ین (82.4 میلیارد دلار) به جای مانده است.
منبع: GameIndustry.biz
منبع: دیجیکالا مگ