جلوگیری از برداشت خاک رنگی جزیره هرمز

به گزارش خیمه نیوز، به زودی تفاهم نامه ای برای جلوگیری از برداشت خاک رنگی جزیره هرمز میان سازمان محیط زیست، وزارت صنعت معدن تجارت و منطقه آزاد امضا می شود.

جلوگیری از برداشت خاک رنگی جزیره هرمز

چند سالی است فعالیت معدنی در این جزیره که اقدام به بهره برداری از خاک آن می کند نگرانی هایی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارزش خاک رنگی جزیره هرمز در تمام دنیا بسیار نادر است، گفت:

یکی از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از خاک جزیره هرمز است ازاین رو تلاش می کنیم تا 10 روز آینده تفاهم نامه سه جانبه ای امضا کنیم تا مانع بهره برداری از خاک جزیره هرمز شویم.

فرشچی افزود که با توجه به اهمیتی که این خاک از لحاظ میراث فرهنگی، ارزش های اقتصادی و زیست محیطی دارد، می تواند بزرگ ترین جاذبه گردشگری کشور باشد؛ ازاین رو در صدد حفاظت از آن و توقف بهره برداری هستیم. خارج کردن حتی یک میلی متر از این خاک به جاهای دیگر و صادر کردن آن خطا است که با امضای این تفاهم نامه تلاش می کنیم تا فعالیت این معدن متوقف شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت:

اکنون که قانون تصویب کرده به هیچ وجه نباید خاک از کشور خارج شود، ما می توانیم با استناد به این قانون و با کمک وزارت صنعت معدن تجارت خیلی زود به شرایط آن رسیدگی کنیم.

فرشچی افزود که خاک این جزیره هم از لحاظ داشتن رنگ های بسیار زیبا و هم از لحاظ داشتن کانتن های مختلف مبنی بر اینکه چه مواد و آلیاژی دارد، بسیار خاص است.

در راستا دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می شود. در میان این کوه ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی به این کوه گلَک می گویند و خاک سرخ آن را به عنوان ادویه ای در تهیه انواع غذاها مانند ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس استفاده می کنند. این کوه با ارتفاع تقریبی 200 متر در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی و رنگ سازی نیز استفاده می شود که اکنون سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش برای جلوگیری از این بهره برداری ها است.

منبع: کجارو
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1297

به "جلوگیری از برداشت خاک رنگی جزیره هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از برداشت خاک رنگی جزیره هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید