جدیدترین لیست دانشگاه های تایید شده خارج از کشور

به گزارش خیمه نیوز، آخرین لیست دانشگاه های خارج از کشور شامل 935 دانشگاه خارجی از 65 کشور دنیا که مورد تایید وزارت بهداشت است، برای سال تحصیلی 2024-2023 منتشر شد.

جدیدترین لیست دانشگاه های تایید شده خارج از کشور

به گزارش خبرنگاران، هر سال مرکز خدمات آموزشی فهرست دانشگاه های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت را اعلام می نماید. بر اساس جدیدترین تغییراتی که اعلام شده است زمان آغاز به تحصیل در دوره اصلی، ملاک مورد تایید بودن دانشگاه مطابق با فهرست دانشگاه های مورد تایید اعلامی وزارت بهداشت است.

بعلاوه وزارت بهداشت تاکید نموده است از سال تحصیلی 2018-2017، تحت هیچ شرایطی امکان ارزشیابی مدارک دانش آموختگان از دانشگاه های خارج از فهرست تایید وزارت بهداشت (دانشگاه غیرتایید) وجود ندارد.

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در جدیدترین قوانین خود تسلط به زبان خارجی کشور محل تحصیل را نیز به عنوان یکی از مدارک مورد احتیاج برای داوطلبان تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور، جهت برخورداری از هرگونه خدمات و تسهیلات قابل ارائه از سوی وزارت بهداشت اعلام نموده است.

بر اساس آخرین فهرست 935 دانشگاه خارجی از 65 کشور مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ورودی های سال تحصیلی 2024-2023 هستند.

این فهرست به تایید شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در 17 دی ماه 1401 و امضای وزیر بهداشت رسیده است.

در این میان دانشگاه Beijing University of Chinese Medicine کشور چین فقط برای طب سنتی و داروسازی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دارندگان مدارک پزشکی، دانشگاه Jamia Hamdard, New Delhi کشور هند فقط برای طب سنتی و داروسازی، دانشگاه A.I Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry کشور روسیه فقط برای دندانپزشکی، دانشگاه Universitat Internacional de Catalunya (UIC) کشور اسپانیا فقط برای دندانپزشکی، دانشگاه University of Kerachi کشور پاکستان فقط برای داروسازی مورد تایید هستند.

ملاک عمل کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این فهرست در نظر گرفتن سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی Times، QS و Shanghai و عملکرد دانشگاه ها در رشته های مرتبط با علوم پزشکی است.

فهرست دانشگاه های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت برای ورودی های سال تحصیلی 2024-2023 فقط در سال تحصیلی مذکور برای ادامه تحصیل مورد تایید است.

بعلاوه بر اساس مصوبه دویست و پنجاه و هفتمین جلسه 22 شهریور 1401 شورای عالی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور از ورودی های سال تحصیلی 2024-2023، کل مدت تحصیل باید در دانشگاه مورد تایید بوده و امکان ارزشیابی مدارک دانش آموختگانی که قسمتی از دوره را در دانشگاه غیرتایید گذرانده اند، میسر نیست.

بر اساس مصوبات شورای عالی ارزشیابی از سال تحصیلی 2022-2021، زمان آغاز به تحصیل در دوره اصلی، ملاک مورد تایید بودن دانشگاه مطابق با فهرست دانشگاه های مورد تایید اعلامی وزارت بهداشت است (معیار آغاز به تحصیل، تاریخ ویزای معتبر، تاریخ خروج از کشور و تاریخ حضور و شرکت در کلاس های دوره اصلی، مطابق با برنامه سال تحصیلی دانشگاه مربوطه است).

کالج های وابسته به دانشگاه اصلی ذکر شده در فهرست و شعب آن در سایر کشورها مورد تایید نبوده و مدارک صادره از آنها قابل ارزشیابی نیست.

داوطلبان تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور، برای برخورداری از هرگونه خدمات و تسهیلات قابل ارائه از سوی این وزارت طبق ضوابط و مقررات مربوطه، باید در هنگام ارائه درخواست برای بهره مندی از خدمات مذکور، علاوه بر مستندات اعلام شده در آئین نامه های مربوطه، مدارک زیر که نشان دهنده تسلط لازم آنها به زبان خارجی کشور محل تحصیل است و از سوی مراکز یا موسسات مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صادره شده است، را نیز ارائه نمایند:

برای کشورهای انگلیسی زبان: مدرک حداقل نمره 6 برای آزمون IELTS General و یا نمره معادل آن در آزمون TOEFL به مقدار 60 تا 78

برای کشورهای روسی زبان: مدرک قبولی حداقل سطح A2 (TBU: basic level) زبان روسی براساس آزمون TORFL

برای کشور چین: مدرک حداقل نمره 120 در سطح 2 آزمون HSK

برای کشورهای ترک زبان: مدرک سطح B2 آزمون تومر(TÖMER): کسب مجموع نمره 66 تا 70

برای سایر کشورها: مدرک زبان بر اساس شرط مشخص شده از سوی دانشگاه مورد تایید پذیرش دهنده.

متقاضیان باید توجه داشته باشند در صورتی که دانشگاه خارجی مورد نظر، قبولی و کسب حداقل نمره در آزمون زبان خاصی را معیار و شرط پذیرش قرار دهد، داوطلب ملزم است آن شرط را نیز (علاوه بر موارد فوق) احراز کند.

در مورد دوره های تحصیلات تکمیلی و PhD ، زبان غالب دانشگاه در دوره مربوطه ملاک است.

دوره های کالج، پادفک، Pre-Med ،Foundation و ... که ممکن است برای ورود به بعضی رشته ها و یا دانشگاه ها الزامی باشد، به عنوان دوره اصلی رشته دانشگاهی محسوب نشده و هیچ گونه تسهیلات یا خدماتی برای آغاز یا در طول این دوره ها از سوی وزارت بهداشت به متقاضیان ارائه نخواهد شد.

فهرست 935 دانشگاه خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت در اینجا (کلیک کنید) قابل مشاهده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1401 بروزرسانی: 21 بهمن 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1517

به "جدیدترین لیست دانشگاه های تایید شده خارج از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین لیست دانشگاه های تایید شده خارج از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید