طراحی سایت: ثبت نخستین مریخ لرزه ها به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا

به گزارش خیمه نیوز، ثبت نخستین مریخ لرزه

مریخ نورد اینسایت که متعلق به سازمان فضانوردی ناسا می باشد، پیروز به ثبت نخستین مریخ لرزه ها بر روی این سیاره گشت. گرچه لرزه های ثبت شده ضعیف می باشند اما تعیین است که از درون این سیاره سرخ نشات گرفته اند. تجزیه و تحلیل های اولیه نشان می دهد که این لرزه ها سرچشمه درونی داشته و برخلاف آنچه در گذشته تحت تاثیر بادهای سطحی ثبت شده بود چیزی همچون زمین لرزه های سیاره آبی می باشد. در حال حاضر متخصصان در کوشش هستند تا بر اساس ثبت نخستین مریخ لرزه بتوانند دقیقا چیزی را که باعث ایجاد این لرزه ها شده اند را کشف کنند. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این خبر بیشتر بخوانیم.

طراحی سایت: ثبت نخستین مریخ لرزه ها به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

صدای مریخ لرزه را با عنوان First Likely Marsquake Heard by NASAs InSight در یوتیوب ببینید

ثبت نخستین مریخ لرزه به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا همچون زمین لرزه ها می تواند اطلاعات و جزییات بیشتری را در خصوص این سیاره سرخ ارائه نماید. کاوشگر اینسایت ناسا که در ماه نوامبر سال گذشته در مریخ فرود آمد، ماموریتی اختصاصی را برای مطالعه بخش های درونی سیاره سرخ از سوی ناسا دنبال می نماید. کاوشگر اینسایت مجهز به طیف وسیعی از وسایل و تجهیزات مقدار گیری دما، چرخش و لرزه های مریخ می باشد. بیشتر داده هایی که تا به امروز به وسیله ارزه نگار کاوشگر اینسایت ناسا ثبت شده بود شامل سر و صدای پس زمینه ای و صدای باد سطحی مریخ بوده است. اما در ششم آوریل و در روز 128 حضور کاوشگر اینسایت ناسا در سیاره سرخ دستگاه SEIS این کاوشگر توانست تا آنچه محققان در پیش بودند را ثبت کنند. فیلیپ لاگنون (Philippe Lognonné) می گوید: ما ماه ها منتظر چنین سیگنال و ثبت نخستین مریخ لرزه بودیم. ثبت این لرزه ها به وسیله کاوشگر اینسایت بسیار هیجان انگیز است زیرا ثابت می نماید که مریخ هنوز زنده است.

ثبت نخستین مریخ لرزه باعث شده تا محققان در پی به دست آوردن اطلاعاتی از مواد تشکیل دهنده داخلی سیاره سرخ باشند. مریخ ارزه ها می تواند در داخل یک سیاره پخش شده و یا به وسیله بعضی موادی خاص حرکت کنند. ثبت نخستین مریخ لرزه به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا که در روز 128 ام حضور این کاوشگر در سیاره سرخ روی داد باعث شد تا نام این لرزه نگاره ها Sol 128 نامگذاری گردد. ثبت نخستین مریخ لرزه ضعیف می باشد و شاید نتوان آن را به عنوان نشانه هایی از مریخ فعال در نظر گرفت اما این نشان از فعالیت سیاره سرخ داشته که امید به لرزش های قوی تر را زنده نگه می دارد. علاوه بر این سه سیگنال ضعیف دیگری نیز به نام های Sol 105، Sol 132، Sol 133 ثبت شده است. اما سیگنال Sol 128 علاوه بر قوی بودن دلیل دیگری نیز برای جلب توجه محققان داشت.

ثبت نخستین مریخ لرزه به وسیله کاوشگر اینسایت که Sol 128 نام گرفته است شباهت بسیار زیادی به ماه لرزه های ثبت شده به وسیله لرزه سنج های زمینی در سال های 1969 تا 1977 و بعلاوه لرزه های ثبت شده به وسیله دستگاه های فضانوردان در ماموریت آپولو دارد. درست همچون ماه، مریخ نیز ماهیت تکتونیکی ندارد. فعالیت های لرزه ای ثبت شده در ماه به دلیل سرد شدن های ناگهانی و کوچک بودن آن بوده که روندی 4.5 ساله از زمان تشکیل آن می باشد. همزمان با اینکه لایه داخلی منقبض می گردد باعث ایجاد تنش در لایه خارجی شده و در نهایت موجب ایجاد ترک در آن خواهد شد. داشنمندان معتقدند همان نوع فرایند در خصوص ثبت نخستین مریخ لرزه ها نیز وجود دارد. داده ها و تجزیه و تحلیل های بیشتر در آینده می تواند یاری بیشتری در شناخت این موضوع نماید. در حال حاضر ما می دانیم که دستگاه SEIS که به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا بر روی کره مریخ نصب شده است به خوبی عمل نموده و می تواند اطلاعات بیشتری را در آینده ارائه نماید. بروس بانردت، پژوهشگر اصلی کاوشگر اینسایت ناسا بیان کرد که بر اساس این داده، آنالیز اطلاعات به دست آمده از آپولو ادامه خواهد یافت و این ثبت نخستین مریخ لرزه به وسیله بشر است که می توان از این به بعد نام زلزله مریخی را برای آن انتخاب نمود.

منبع: www.sciencealert.com

منبع: www.aerospacetalk.ir

منبع: الی گشت
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1271

به "طراحی سایت: ثبت نخستین مریخ لرزه ها به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: ثبت نخستین مریخ لرزه ها به وسیله کاوشگر اینسایت ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید