تپه باستانی مایجیشان در کشور چین

به گزارش خیمه نیوز، تپه باستانی مایجیشان تپه‌ای بزرگ و شگفت‌آور با پله‌های قدیمی‌ و طولانی است. گردشگران تور چین با بالا رفتن از پله‌های قدیمی‌ و رنگ و رو رفته این تپه با دنیایی جدید  روبرو خواهند شد.

تپه باستانی مایجیشان در کشور چین

تپه باستانی مایجیشان در شمال غرب کشور چین قرار دارد و دنیایی حیرت‌آور و پر از مجسمه‌های بودا است. این تپه با 194 حفره پر از مجسمه‌های بودا نظر باستان شناسان و گردشگران را به سوی خود جلب کرده است. درواقع دلیل اصلی مشهور شدن این تپه منحصر به فرد که آن را به یکی از عجایب به جا مانده از دوران باستان تبدیل کرده، وجود 194 حفره بر روی دیوارهای آن نیست، بلکه این معروفیت از 7200 مجسمه بودایی که در این حفره‌ها قرار دارد، آمده است. در طی تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی این تپه انجام دادند، قدمت این بوداهای غول پیکر به دوران خاندان لاترکین یعنی بین سال‌های 384 تا 417 بعد از میلاد مسیح می‌رسد.

این مجسمه‌های بودا برای اولین بار در سال‌های 1952 و 1953 زمانی که یک گروه باستان شناس چینی برای انجام تحقیقات و مطالعات باستان شناسی در این منطقه بودند، کشف شدند. پس از کشف این حفره‌ها، تیم باستان شناسی اعداد خاصی را برای شناسایی آنها در نظر گرفتند که هنوز هم کاربرد دارد و حفره ها را به دو قسمت 1 تا 50 که شامل حفره‌های غربی و 51-191 که شامل حفره‌های شرقی تپه می‌شود تقسیم بندی نمودند. به اعتقاد باستان شناسان، قبل از اینکه آیین بودایی به چین راه پیدا کند، این حفره‌ها معبدهایی بودند که مردم در آن برای خدایان عبادت می‌کردند. با آمدن آیین بودایی به چین که گفته می‌شود سنت‌های هندی و افغانی در آن بی تاثیر نبوده، حفره‌های مایجیشان به معماری مذهبی چینی تبدیل شده‌اند.

تمام مجسمه‌های مایجیشان از خاک رس ساخته شده و سفالی هستند البته در میان آنها مجسمه‌هایی از جنس ماسه و سنگ نیز به چشم می‌خورند که بسیار شکننده هستند. مطالعات زمین شناسی صورت گرفته در این منطقه نشان می‌دهد که خاک تپه مایجیشان ماسه سنگی نبوده و اینکه چنین حجمی‌ از ماسه سنگ از کجا به این تپه آورده شده، هنوز هم یکی از سوال‌های بی‌پاسخ محققان است و اما چیزی که در این بین کاملا مشخص می‌باشد آن است که ساخت مجسمه‌های بودای تپه مایجی در دوران 12 خاندان چینی صورت گرفته است. اما اینکه چگونه مجسمه‌ها در چنین تپه‌ای بنا شده باز هم یکی از معماهای حل نشده این تپه می‌باشد. نکته قابل توجه در رابطه با مجسمه‌های مایجیشان این است که اکثر آنها راهب‌ها را به تصویر کشیده‌اند که در میان آنها دو راهب بودایی به نام های آناندا و کاسیاپا هم مشاهده می‌شود. از دیگر مجسمه های راهب های مشهور بودایی می‌توان به ساکایامونی و مایتریا اشاره نمود که هرکدام به شکل خاصی ساخته شده‌اند. مثلا راهب مایتریا را می‌توان از نوع نشستن او که به صورت چهارزانو است، شناخت. نکته جالب این است که حتی بعضی از مجسمه‌های این تپه که به شما توصیه می‌کنیم با تور چین ارزان به بازدید آن بروید، لباس هم بر تن دارند و رنگ آمیزی شده‌اند.

انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 70

به "تپه باستانی مایجیشان در کشور چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "تپه باستانی مایجیشان در کشور چین" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه باستانی مایجیشان در کشور چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید