تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی انجام نمی گردد ، کاربردها و عوارض بوتاکس

به گزارش خیمه نیوز، بیشترین مورد استفاده از تزریق بوتاکس برای کاهش ظاهری چین و چروک صورت است. اما بوتاکس بعلاوه برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم گردن (دیستونی گردن)، تعریق زیاد (هایپرهیدروز)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده هم می شوند. تزریق بوتاکس بعلاوه ممکن است به جلوگیری از میگرن مزمن یاری کند.

تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی انجام نمی گردد ، کاربردها و عوارض بوتاکس

در تزریق بوتاکس از سمی به نام onobotulinum toxin A برای جلوگیری موقت از حرکت ماهیچه استفاده می گردد. این سم به وسیله میکروبی که باعث بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی می گردد، فراوری می گردد.

بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد. سایر محصولات در حال حاضر عبارتند از abobotulinumtoxinA (Dysport)، rimabotulinumtoxinB (Myobloc) و incobotulinumtoxinA (Xeomin). هر کدام کمی فرق دارد، به ویژه در خصوص واحد های دوز.

بوتاکس چگونه اثر می نماید؟

تزریق بوتاکس باعث می گردد سیگنال های عصبی نتوانند عضلات را منقبض نمایند. به طور دقیق تر بوتاکس باعث می گردد که در پیوستگاه آکسون و ماهیچه، میانجی عصبی استیل کولین از انتهای عصب رها نگردد و باعث نوعی فلج شل می گردد که همین فلج در چین و چروک های صورت باعث باز شدن آنها و صاف شدن پوست می گردد.

تزریق بوتاکس بعلاوه برای درمان شرایطی که بر عملکرد بدن تأثیر می گذارد، استفاده می گردد. نمونه ها عبارتند از:

  • دیستونی گردن . در این شرایط دردناک، ماهیچه های گردن به طور غیر ارادی منقبض می شوند و باعث پیچ خوردن یا تبدیل شدن به شرایط ناراحت نماینده می شوند.
  • چشم تنبل. شایع ترین علت تنبلی چشم عدم تعادل در عضلات مسئول موقعیت چشم است.
  • انقباضات ماهیچه ای بعضی از بیماری های عصبی، مانند فلج مغزی، می تواند باعث کشیده شدن اندام به سمت مرکز بدن گردد. در بعضی موارد، این عضلات منقبض شده می توانند با تزریق بوتاکس شل شوند.
  • هایپرهیدروز در این حالت، تعریق بیش از حد حتی وقتی که هوا گرم نیست، رخ می دهد.
  • میگرن مزمن اگر میگرن را بیش از 15 روز در ماه تجربه می کنید، تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش دفعات سردرد یاری کند.
  • اختلال عملکرد مثانه. تزریق بوتاکس بعلاوه می تواند به کاهش بی اختیاری ادرار ناشی از بیش فعال بودن مثانه یاری کند.
  • تکان خوردن چشم. تزریق بوتاکس ممکن است به برطرف انقباض یا سفت شدن ماهیچه های اطراف چشم یاری کند.

البته مسلم است که محل تزریق و دوز و تکنیک تزریق در این بیماری ها با تزریق بوتاکس برای زیبایی فرق دارد.

خطرات و عوارض بوتاکس

تزریق بوتاکس زمانی که به وسیله پزشک مجرب انجام گردد نسبتاً بی خطر است. عوارض و عوارض احتمالی عبارتند از:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک یا ابرو های کوکی
  • لبخند غیر قرینه
  • خشکی چشم یا پارگی بیش از حد

اگرچه بسیار بعید است، اما ممکن است سم موجود در تزریق در بدن شما پخش گردد. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض چند ساعت تا چند هفته پس از دریافت بوتاکس، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مسائل بینایی
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • مسائل تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه

پزشکان به طور کلی استفاده از بوتاکس را در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی نمایند و بوتاکس در افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند نباید استفاده گردد.

پزشک خود را با دقت انتخاب کنید

بوتاکس باید فقط تحت نظر پزشک استفاده گردد. مهم است که تزریقات به طور دقیق انجام گردد تا از عوارض جانبی جلوگیری گردد. اگر بوتاکس درمانی به اشتباه انجام گردد، می تواند خطرناک باشد. از پزشک مراقبت های اولیه خود ارجاع بگیرید یا در پی پزشکی باشید که در بیماری شما تخصص دارد و تجربه تجویز درمان های بوتاکس را دارد.

خبرنگاران ماهر و دارای گواهینامه مناسب می تواند در خصوص این روش به شما مشاوره دهد و به شما یاری کند تا تشخیص دهید که آیا به برترین وجه با احتیاج ها و سلامتی شما مطابقت دارد یا خیر.

چگونه آماده شویم؟

در صورت تزریق بوتاکس در چهار ماه گذشته به پزشک خود اطلاع دهید. بعلاوه اگر از شل نماینده های عضلانی، دارو های خواب آور یا دارو های آلرژی استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دارو های رقیق نماینده خون مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد چند روز قبل از تزریق، مصرف آن ها را متوقف کنید تا خطر خونریزی یا کبودی کاهش یابد.

چیزی که می توانید انتظار داشته باشید

قبل از عمل

بیشتر افراد در طول عمل احساس ناراحتی نمی نمایند. اما ممکن است بخواهید پوستتان از قبل بی حس گردد، مخصوصاً اگر کف دست یا کف پای شما به علت تعریق زیاد تحت درمان قرار گیرد. پزشک شما ممکن است از یک یا چند روش مختلف برای بی حسی ناحیه استفاده کند، مانند بی حسی موضعی، یخ و بی حسی ارتعاشی، که از ماساژ برای کاهش ناراحتی استفاده می نماید.

در طول روش

تزریق بوتاکس معمولاً در مطب پزشک انجام می گردد. پزشک از یک سوزن نازک برای تزریق اندازه کمی سم بوتولینوم به پوست یا ماهیچه های شما استفاده می نماید. تعداد تزریقات مورد احتیاج به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله وسعت ناحیه تحت درمان.

بعد از عمل

به مدت 24 ساعت منطقه ها تحت درمان را مالش یا ماساژ ندهید. این ممکن است به جلوگیری از توسعه سم در منطقه ها مختلف یاری کند. می توانید بلافاصله بعد از عمل به فعالیت های عادی خود بازگردید.

نتایج

تزریق بوتاکس معمولاً یک تا سه روز پس از درمان آغاز به کار می نماید. بسته به مسئله ای که درمان می گردد، ممکن است اثر مثبت بوتاکس سه ماه یا بیشتر حفظ گردد اما برای حفظ اثر، شما احتیاج به تزریق منظم پیگیری دارید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1098

به "تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی انجام نمی گردد ، کاربردها و عوارض بوتاکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی انجام نمی گردد ، کاربردها و عوارض بوتاکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید