ترس از سگ چه دلایلی دارد و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

به گزارش خیمه نیوز، آیا شما ترس از سگ دارید؟ این نوع از فوبیا مانند دیگر ترس ها، مانند ترس از آب، ترس از حیوانات و ترس از آمپول رایج هستند. با این حال، وحشت از سگ می تواند تا جایی ادامه پیدا کند که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و فرد از دیدار دوستان یا بستگانی که در منزل سگ نگه می دارند، خودداری کند. بنابراین،

ترس از سگ چه دلایلی دارد و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

در این مطلب قصد داریم علت ترس از سگ و روش های درمان آن را توضیح دهیم.

ترس از سگ ریشه در کجا دارد؟

1. دوران کودکی و گاز گرفته شدن توسط سگ!

بیشتر مواردی که باعث ایجاد وحشت از سگ شده است، در دوران کودکی شکل می گیرد. شاید در بچگی، برخوردی ناخوشایند با سگ داشته اید، برای مثال سگی شما را گاز گرفته باشد، به شما حمله نموده باشد و یا دنبال شما نموده باشد. در هر صورت، در آن موقع آن حیوان، احساس ناامنی و خطر به شما القا نموده است. همچنین، امکان دارد شخصی از نزدیکان را دیده باشید که مورد آزار از سوی سگ قرار گرفته است. در نهایت، این واهمه بیشتر به وسیله والدینتان به شما منتقل می گردد. اما در صورتی که کودکی از ابتدای زندگی با حیواناتی مثل سگ عظیم شده باشد و والدینش به سگ ها مهربانی نموده باشند، هرگز دچار این فوبیا نخواهد شد.

2. داشتن وسواس فکری و تشدید فوبیای سگ

یکی از دلایل داشتن ترس از این حیوان می تواند به این خاطر باشد که شما وسواس فکری دارید. افراد مبتلا به این اختلال، قصد دارند تا این رفتار را کنار بگذارند، اما بدون یاری مشاور یا درمانگر این امر امکان پذیر نیست.

3. باورهای مذهبی عامل ایجادنماینده ترس!

مذهب، نژاد و محل زندگی از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد وحشت از سگ می شوند. به این علت که در بعضی مذهب ها، یکسری حیوانات را مقبول نمی دانند و از ابتدا در ذهن فرد این تفکر ایجاد می گردد که این حیوان به او آسیب می زند.

درمان فوری سگ هراسی با راهکارهای موثر

1. ایجاد آرامش در فرد با آرام سازی جسم و روان

یکی از راه های درمان آن است که فرد از داروهای ضد اضطراب استفاده کند. به علاوه، هیپنوتیزم و آموزش آرام سازی عضلات بسیار در این باره می توانند یاری نماینده باشند. در واقع، شما یاد می گیرید چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی، احساس آرامش را در خود ایجاد کنید. پس از کسب این مهارت باید آن را در هنگام روبروه با محرک ترس به کار ببرید.

برای انجام این روش مراحل زیر را طی کنید:

  • ضروری است در وضعیتی راحت مثل تکیه دادن با دراز کشیدن قرار بگیرید به نحوی که سر و کمرتان راحت باشند. سپس، چشم ها بسته می شوند تا توجه به محیط بیرونی کمتر گردد. حال باید خود را در شرایط یا مکانی تصور کنید که برای شما حس آرامش و امنیت ایجاد کند.
  • بعد از آن، باید تمامی قسمت های بدن را ریلکس کنید. برای شل کردن عضلات بدن، از نوک انگشتان پاهایتان آغاز کنید. شل کردن عضلات بدن را تا فرق سر به ترتیب ادامه دهید. کف پا، ساق پا، زانو ها، ران پا، عضلات لگن، شکم، سینه، دست ها، گردن، اجزای صورت و در نهایت سر را شل و ریلکس کنید. همچنین اجازه دهید چند دقیقه در این حالت باقی بمانید.

    این مرحله، پیش احتیاج برای انجام روش حساسیت زدایی است.

2. نوشتن لیستی از حالت های استرس زا

در این مرحله باید یک کاغذ بردارید و حالت هایی را که در آن بیشتر از همه احساس ترس و اضطراب دارید یادداشت کنید. ترتیب لیست باید به این صورت باشد که از وخیم ترین حالت اضطراب به خفیف ترین نوشته گردد. مثلاً در خصوص ترس از سگ این لیست می تواند به صورت زیر باشد:

  • در آغوش دریافت یک سگ (بیشترین میزان اضطراب)
  • لمس کردن سگ
  • ایستادن در کنار سگ
  • نگاه کردن به سگ از فاصله دورتر
  • دیدن دیگران که سگ را لمس می نمایند
  • دیدن تصاویر عکس های سگ در تلویزیون (کمترین میزان اضطراب)

این لیست از بیشترین تا کمترین حالت اضطراب برای تماس برقرار کردن با سگ مرتب شده است. بعد از آماده کردن این لیست، مرحله بعد را انجام دهید.

3. مرحله به مرحله تا لمس کردن سگ!

یکی از رایج ترین روش های درمان فوبیاهای خاص مثل ترس از سگ، روش درمانی رفتاری-شناختی است که در آن از حساسیت زدایی برای برطرف مشکل استفاده می گردد. در این شیوه، یک روش اصولی و مطمئن، فرد را در موقعیتی که از آن هراس دارد قرار می دهد که معمول ترین آن شیوه حساسیت زدایی تدریجی است.

  • نخست، فرد با یاری دکتر یا درمانگر در ذهن و با استفاده از قوه تخیل با ترس خود روبه رو می گردد.
  • در مرحله بعدی، آن شخص باید در واقعیت با عامل ترس روبرو گردد. برای مثال از فرد می خواهند تا ابتدا سگ را در ذهن مجسم کند، سپس عکس هایی از سگ را ببیند.
  • خاتمه در واقعیت به یک سگ نگاه کند و او را لمس کند.

البته در بین همه این مراحل درمانی، به اندازه کافی فاصله وجود دارد تا فرد بتواند به این فوبیا غلبه کند.

4. تغییر تصویر ذهنی فرد از سگ (علم برنامه ریزی عصبی کلامی)

اگر درحال حاضر از سگ ها می ترسید، احتمالاً تصویر ذهنی شما از سگ ها، بسیار ترسناک و وحشتناک است. اما با استفاده از این روش، شما قادر خواهید بود این تصویر غلط را اصلاح نموده و آن را به تصویری بهتر و واقعی تر تبدیل کنید. برنامه ریزی عصبی کلامی سعی دارد تا افکار و رویکرد متفاوتی برای فرد رقم بزند؛ چرا که انسان به شیوه مخصوص خود در خصوص دنیا و اتفاقات آن فکر می نماید، می بیند، می شنود، لمس می نماید و می فهمد. در این روش، مهارت های کاربردی و موثر را برای بهبود روش فکر کردن و زندگی کردن ارائه می دهد.

5. نزدیک شدن به سگ های کوچک

برای آغاز، فرد می تواند به توله سگ ها نزدیک گردد تا بتواند بر این ترس خود غلبه کند. چرا که جثه این سگ ها بسیار کوچک است و بی آزار هستند. با این وجود اگر باز هم احساس ترس داشتید، لمس کردن سگ را متوقف نموده و از تمرینات ریلکس کردن و شل کردن عضلات یاری بگیرید تا از شدت اضطراب شما کاسته گردد. بنابراین، شما نباید به خاطر این موضوع خجالت زده باشید. فقط کافی است اراده کنید و واقعاً بخواهید تا درمان شوید.

6. ترس زدایی تدریجی؛ آماده شدن برای روبرو

در این روش درمانی، ترسی عظیم، به اجزایی کوچک تر تقسیم شده و فرد کم کم می تواند به مرحله اصلی برسد. برای مثال در خصوص وحشت از سگ، ابتدا، می توانید در فاصله ده متری سگی کوچک که با قلاده بسته شده است قرار بگیرید. وقتی فرد در هر مرحله پیروز می گردد، مرحله جدید را باید انجام دهد و آنقدر در آن مرحله تمرین و تکرار صورت گیرد تا بتواند همان مرحله را با پیروزیت پشت سر بگذارد.

سخن آخر

افرادی که از سگ هراسی رنج می برند، زندگی شان پر از عوامل استرس زا می گردد. این افراد وقتی در خیابان راه می فرایند، به محض برخورد با سگ سراسیمه شده و به همین دلیل انتخاب های محدودی برای این که کجا و چه وقت به پیاده روی بفرایند خواهند داشت؛ که این امر خطرناک است! شما چه راهکارهایی برای غلبه بر ترسیدن از سگ دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در انتها توصیه می کنیم به همین دلیل، راهکارهای کاهش ترس را نیز در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 520

به "ترس از سگ چه دلایلی دارد و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از سگ چه دلایلی دارد و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید