بزرگ ترین دریاچه نمک ایران به ثبت ملی رسید

به گزارش خیمه نیوز، طبق اعلام رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل، دریاچه طبیعی نمک مرنجاب با ده ها جاذبه گردشگری در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد.

بزرگ ترین دریاچه نمک ایران به ثبت ملی رسید

سید حسین چاکری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل، از ثبت ملی دریاچه طبیعی نمک مرنجاب در حوزه میراث طبیعی خبر داد. طبق گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل، این دریاچه که در منطقه کویر مرکزی ایران بین استان های اصفهان، سمنان و قم واقع شده است و با طول 80 و پهنای 30 کیلومتر، در ارتفاع حدود 795 متر از سطح دریای آزاد بزرگترین دریاچه نمک کشور محسوب می شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل در فاصله 48 کیلومتری شمال شرقی دریاچه آران و بیدگل قرار گرفته است و از شرق به کوه های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ جن محدود است.

چاکری در ادامه درباره اکوسیستم دریاچه چنین گفت:

زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده و عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر متغیر است که از طریق لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند. رودهای مهمی که به این دریاچه وارد می شوند در سمت شمال و مغرب قرار دارند و عبارت اند از: رود شور، رود کرج، جاجرود، حبله رود و قره سو.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در ادامه افزود:

با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن چشم انداز ها آن خالی از لطف نیست.

طبق گفته این مقام مسئول سالانه بیش از 90 هزار تن نمک از این دریاچه استحصال می شود.

منبع: کجارو / ilna.news
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1303

به "بزرگ ترین دریاچه نمک ایران به ثبت ملی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین دریاچه نمک ایران به ثبت ملی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید