اجرای طرح مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی با ژاپن در آذربایجان شرقی

به گزارش خیمه نیوز، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای طرح مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی با ژاپن در استان اطلاع داد.

اجرای طرح مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی با ژاپن در آذربایجان شرقی

اکبر فتحی در گفت وگوی خبری، گفت: این طرح در 12 شهرستان و 70 روستای استان با مشارکت خود بهره برداران در حال انجام بوده که به احیای دریاچه ارومیه یاری خواهد نمود.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه کرد: در این طرح اقدامات به زراعی (مصرف آب کمتر برای فراوری محصول بیشتر)، دقت بیشتر در انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آب مزارع و در نهایت صرفه جویی در این خصوص انجام می گیرد.

وی با بیان این که امیدواریم این طرح به سایر روستاهای استان نیز تسری یابد، ادامه داد: این طرح در راستای توجه به معیشت و عایدی بهره برداران نیز برنامه ریزی شده است. بر این اساس می خواهیم با استفاده از تجارب بین المللی بدانیم که چگونه می توان با مصرف آب کم، محصول بیشتری فراوری کرد.

فتحی با بیان این که در این راستا بعضی اقدام زیرساختی چون شبکه های آبیاری احداث شده است، اضافه کرد: از تمامی کشاورزان خواهشمندیم تا هر چه سریعتر به تجهیز مزارع خود به این نوع شبکه ها اقدام نمایند. 85 درصد منابع اقتصادی این اقدام از محل منابع دولتی تامین می گردد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در کنار این حوضه، دو حوضه آبریز دیگر استان نیز درگیر خشکسالی و کم آب هستند.

وی با بیان این که اقدامات جهادکشاورزی در حوزه خشکسالی دریاچه ارومیه در دو بحث ارتقای راندمان آبیاری و عملکرد در واحد سطح انجام می گیرد، گفت: در بحث راندمان آبیاری، اجرای شبکه های آبیاری و بهسازی کانال های آبیاری و سیستم های نوین آبیاری چون قطره ای و بارانی مطرح هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به طرح حذف محصولات پرمصرف آبی در اراضی حوضه دریاچه ارومیه و جایگزینی آن با محصولات کم آب بر، اضافه کرد: این اقدام مورد اقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است و با مشارکت خود آن ها انجام می گیرد.

وی در مورد این که آیا این طرح باعث کاهش عایدی کشاورزان نمی گردد، گفت: تنها در حوزه محصولات جالیزی چون گوجه فرنگی و خیار، طی سال های اخیر گلخانه های استان رشد 320 درصدی را داشتند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ها کوشش می گردد تا محصولات پرآب بر معمولا در حوضه ارس و سفیدرود کشت شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1231

به "اجرای طرح مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی با ژاپن در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی با ژاپن در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید