آب بندان ها، مهمترین منبع ذخیره آب برای کشت برنج

به گزارش خیمه نیوز، فرماندار رشت با اشاره به احتمال مواجهه با بحران کم آبی در فصل زراعی آینده، بر لزوم حفظ ظرفیت و احیاء به موقع حجم آب بندان ها تأکید کرد.

آب بندان ها، مهمترین منبع ذخیره آب برای کشت برنج

حمیدرضا امام پناهی با اشاره به جایگاه زراعت برنج به عنوان محصول محوری کشاورزی رشت در سبد درآمدی خانوار و اقتصاد شهرستان، بر ضرورت کوشش دستگاه ها در کسب آمادگی های لازم برای ورود به سال آینده زراعی را مورد تأکید قرار داد.

او اضافه نمود: بخش عمده ای از بارندگی های استان گیلان در فصل غیر زراعی اتفاق می افتد و در صورت نبود ذخیره سازی مناسب و به موقع، به صورت هرزآب از دسترس خارج خواهد شد.

فرماندار رشت بر حفظ ظرفیت و احیاء آب بندان های این شهرستان به عنوان سازه های کارآمد بومی در مواجهه با بحران محتمل کم آبی در سال های پیش رو را مهم برشمرد.

آقای امام پناهی گفت: آب بندان های شهرستان رشت با ظرفیت ذخیره سازی حدود 40 میلیون مترمکعبی، در صورت بازسازی و لایروبی به موقع، قابلیت تأمین 10 درصد از حجم آب مورد احتیاج فصول زراعی را داند.

او لایروبی و بازسازی 87 پهنه آب بندان موجود در شهرستان با مساحت حدود یک هزار و 830 هکتاری را ظرفیتی مناسب برای بهبود روند ذخیره سازی منابع آب کشاورزی گفت.

فرماندار رشت بعلاوه هماهنگی و تعامل بین دستگاه ها برای تسریع در روند صدور مجوز های قانونی شروع عملیات لایروبی را خواهان شد.

آقای امام پناهی توضیح داد: بازگرداندن ظرفیت کامل آبگیری به آب بندان ها موجب استفاده بهینه از این سازه ها در زنجیره تأمین آب کشاورزی به خصوص در منطقه ها انتهایی آب خور از سد سفیدرود مانند لشت نشاء و خشکبیجار را فراهم می نماید.

خبرنگاران گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1457

به "آب بندان ها، مهمترین منبع ذخیره آب برای کشت برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب بندان ها، مهمترین منبع ذخیره آب برای کشت برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید