مقدمات ثبت جهانی دیوار گرگان در آستانه جهانی شدن

به گزارش خیمه نیوز، احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در جلسه آنالیز مسائل میراث جهانی قابوس، مجموعه سوارکاری، پروژه موزه بزرگ گلستان در شهرستان گنبدکاووس که با حضور مهدی علیخانی، معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهوری برگزار گردید، مطرح نمود: دیوار بزرگ گرگان یک بنا بزرگ و منحص به فرد برای استان و کشور محسوب می گردد و ثبت جهانی آن اثرات فراملی دارد.

مقدمات ثبت جهانی دیوار گرگان در آستانه جهانی شدن

او با تاکید بر این که کارشناسان ملی و بین المللی دیوار عظیم گرگان را شاهکار مهندسی معرفی می نمایند، اظهار داشت: مقدمات ثبت دنیای این اثر تاریخی در حال اجرا است و نقشه برداری هوایی آن با هماهنگی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: دیوار تاریخی عظیم گرگان به طول 200 کیلومتر پس از دیوار چین و آلمان سومین دیوار تاریخی عظیم دنیا است که در پی ثبت دنیای آن هستیم.

او اعتبار لازم برای ثبت دنیای این میراث کهن را 100 میلیارد ریال عنوان نمود و اضافه نمود: دیوار تاریخی عظیم دفاعی گرگان در دو قرن پنجم و ششم در عهد ساسانیان به طول 200 کیلومتر از روستای زاغ پارک ملی گلستان تا دریای خزر احداث شده است.

تجری بیان نمود: حدود 80 کیلومتر از طول این دیوار با 20 قلعه تاریخی در حوزه شهرستان گنبدکاووس واقع شده است.

مهدی علیخانی، معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهوری نیز در این نشست، گفت: شهرستان گنبدکاووس از هر منظر در حوزه میراث فرهنگی، چهره های ملی و ماندگار، هنری، ورزشی و... یک برند محسوب می گردد.

او با اشاره به این که استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس نماد همدلی انسجام و وحدت است، اظهار داشت: تکمیل موزه عظیم گلستان در یک دوره پنج ساله پیش بینی شده است، پیگیری خواهد شد تا این پروژه در زمان معین شده به بهره برداری برسد.

علیخانی با تاکید بر تسهیل سامان دهی محوطه و بازسازی میراث دنیای گنبد قابوس، اضافه نمود: مجموعه اسب دوانی گنبدکاووس می تواند نقش مهمی در درآمدزایی داشته باشد و در روحیات و نشاط مردم اثرگذار باشد که پیگیر تسهیل فرایند فعالیت این مجموعه و برطرف مسائل آن خواهیم بود.

امان قلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان نمود: اقدامات بسیار خوبی توسط اداره کل استان در راستا سامان دهی و محوطه سازی میراث دنیای قابوس انجام گرفته که جا تقدیر دارد.

او توضیح داد: با توجه به زیرساخت های موجود در شهرستان، با برنامه ریزی اصولی می توانیم از صنعت توریسم درمانی بهره مند شویم.

شادمهر گفت: امیدوارم باهمت مسئولان در منطقه مرزی با ترکمنستان، مجموعه سوارکاری مرزی که یک برند عظیم برای استان است را تأسیس کنیم.

عبدالقدیر کریمی، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس در ادامه این جلسه، توضیح داد: گنبدکاووس با توجه به تنوع اقوام ایرانی ساکن در آن و برخورداری از جاذبه های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی و همچنین هم مرز بودن با کشور ترکمنستان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه گردشگری است.

او اظهار داشت: گنبدکاووس به عنوان شهری که دارای بلندترین برج آجری دنیا و دیوار عظیم و شهر تاریخی گرگان است نیازمند نگاه ویژه ملی و فرامنطقه ای برای ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار گردشگری است.

ایلنا نوشت، پس از این نشست، مهدی علیخانی، معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهوری با همراهی مسئولانی استانی و شهرستانی از میراث دنیای گنبد قابوس، مجموعه سوارکاری و محل اجرای پروژه موزه عظیم گلستان در گنبدکاووس بازدید کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 576

به "مقدمات ثبت جهانی دیوار گرگان در آستانه جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدمات ثبت جهانی دیوار گرگان در آستانه جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید