روزشمار: 4 اسفند؛ جشنواره جاز دبی

به گزارش خیمه نیوز، جشنواره جاز دبی هر ساله در چنین روزی در محل آمفی تئاتر شهر رسانه دبی برگزار می گردد. برای آشنایی با این رویداد سالانه با خبرنگاران همراه شوید.

روزشمار: 4 اسفند؛ جشنواره جاز دبی

جاز یا جَز یکی از سبک های موسیقی است که نشأت گرفته از تشکلات سیاه پوستان آمریکایی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 است. جاز در قسمت های مختلفی از سبک های مستقل مشهور موسیقی آمریکا به وسیل گروه های آمریکایی اروپایی تبار و سیاه پوستان آمریکایی ظاهر شد.

با فراگیری جاز در سراسر جهان، جاز تأثیر زیادی روی فرهنگ های موسیقیایی ملت ها، منطقه ها و محل های مختلف، بعلاوه رشد بسیاری از سبک های شاخص دیگر داشت. جز نیو اورلاند که از اوایل دهه 1910 به وجود آمد، ترکیبی از گروه های نظامی سازهای بادی، پایکوبی کدریل فرانسوی، رگتایم، ریتم بیگویین، موسیقی بلوز با بدیهه سازی های فراوان است.

واژه جاز از زبان عوام سیاه پوستان گرفته شده است. در شروع سده بیستم این گونه موسیقی در میان سیاهان آمریکا رواج یافت و در دهه 1920 در بسیار از کشورها رایج شد. از آن موقع به بعد جاز تأثیر زیادی در عرصه موسیقی داشته و هنوز در تحول و تغییر است.

وینتون مارسالیس ترومپت نواز چیره دست آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر درباره موسیقی جاز می گوید:

جاز ابداع سیاه هاست. جاز بازگونماینده خیلی چیزهای عمیق روحی است و نه تنها درباره ما سیاه ها و نحوهٔ نگاه ما به مسائل است بلکه درباره اصل معنی زندگی مردم سالارانه امروزی هم است. جاز همان شرافت نژاد سیاه است که به صورت صدا درآمده است. در این سبک از موسیقی همه چیز را می گردد دید، چه ناگفته گذاشتن ها، چه نفوذ کردن ها، چه پیچیده بودن ها، و چه مستور ماندن ها همه را می گردد در این سبک دید. تا جایی که من می دانم نواختن جاز از همه سبک ها سخت تر است. جاز برترین تفسیر احساسات شخصی در تاریخ موسیقی غربی است.

جشنواره جاز دبی رویدادی منحصربه فرد در زمینه موسیقی، هنر و سبک زندگی به شمار می آید. این جشنواره هر سال به عنوان بخشی از اهداف خود مقدم تعداد قابل توجهی از هنرمندان و صنعتگران را گرامی می دارد. این هنرمندان و صنعتگران به علت اینکه این رویداد نه تنها به موسیقی بلکه به ترکیب و ادغام عناصر چند هنری می پردازد و مخاطبین قدرشناسی از میان تمامی انواع خلاقیت های انسانی از جمله موسیقی، صنایع دستی منحصربه فرد، عکاسی، مجسمه سازی و نقاشی را جلب می نماید، علاقه مند هستند تا در آن شرکت نمایند.

این جشنواره طی سال های اخیر از فضایی خنک با جایگاه های راحت و بخش های بدون جایگاه به علاوه بخش ویژه غذا و نوشیدنی برخوردار بوده و در فستیوال سنتر هتل اینترکانتیننتال دبی که میزبانی 27 گروه بین المللی موسیقی را به عهده دارد و جمعیت عظیمی از 46000 علاقه مند را در طول 9 شب برگزاری جلب می نماید، برگزار شده است.

بر اساس تحقیقات گسترده انجام شده طی دو سال با راه اندازی جشنواره جاز دبی که در حال حاضر به یک رویداد سالانه ارتقا یافته و آثار هنرمندان و اجرا نمایندگان در سطح جهانی را به نمایش می گذارد، موضوع چیزی بیش از جاز برای نخستین بار اعلام شد. این جشنواره نه تنها یک جشنواره موسیقی است، بلکه سیستمی برای به نمایش گذاشتن موسیقی جاز برای تعداد قابل توجهی مخاطب که معمولاً به موسیقی جاز گوش نمی دهند، محسوب می گردد. این جشنواره به تمام ژانرهای متنوع موسیقی جاز از جمله بلوز، فانک، سوینگ، اسید، راک، معاصر، مدرن و فیوژن می پردازد.

جشنواره جاز دبی در سال 2017 برگزاری 15 سال برنامه های زنده سرگرم نماینده و با کیفیت خود را از 22 تا 24 فوریه 2017 در سالن آمفی تئاتر شهر رسانه ای دبی (مدیا سیتی) جشن می گیرد. این ایده بر اساس دو عنصر راسخ است: حمایت شرکت های بزرگ و یک برنامه ریزی که جاز و سایر ژانرهای موسیقی را با هم ادغام کند.

کسب عنوان مهیج ترین، پیشروترین و در دسترسترین جشنواره هنرهای اجرایی در منطقه، ترویج تنوع ژانرهای موسیقی فرهنگی و به نمایش گذاشتن آثاری در بالاترین سطح استاندارد بین المللی برای گسترده ترین تعداد ممکن مخاطب، اهداف این جشنواره به شمار می آید.

جشنواره جاز دبی طی مدت برگزاری خود به طور موفقیت آمیزی لیست هنرمندان خود را توسعه داده تا تقریباً هرگونه سبک قابل تصور موسیقی را پوشش دهد.

فستیوال جاز دبی محتوای برنامه ها و ساختار خود را به برگزاری کنسرت های رایج محدود نکرده بلکه با اضافه نمودن فعالیت های نوآورانه به برنامه خود، به طور مداوم در حال توسعه لیست برنامه های خود بوده است.

ایده باغ جاز که برای نخستین بار در سال 2009 مطرح شد، ایده تازه ای بود که جذابیت و صمیمیت قابل توجهی را به فضای کلی این جشنواره اضافه نمود. فضایی که از علاقه مندان به موسیقی برای لذت بردن از برترین آثار جاز که در هر دوره خود فرهنگ موسیقی متفاوتی را ارائه می نماید، دعوت می نماید.

این جشنواره نخستین دوره ایده جهانی جاز را راه اندازی کرد؛ ایده تازه و نوآورانه تفریح های خیابانی با کنسرت های رایگان برای عموم مردم پیش از فعالیت های باغ جاز و کنسرت های اصلی این جشنواره.

محل برگزاری جشنواره جاز دبی

در همین روز:

  • زادروز دکتر حسابی (1281 شمسی)
  • درگذشت آدام اولئاریوس خاورشناس معروف آلمانی (1671 میلادی)
منبع: کجارو
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1353

به "روزشمار: 4 اسفند؛ جشنواره جاز دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 4 اسفند؛ جشنواره جاز دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید