تقدیر از جوان ترین نام آور فرش دستباف ایران در روز ملی فرش

به گزارش خیمه نیوز، خبرنگاران: دومین همایش تجلیل از مشاهیر و نام آوران فرش دستباف کشور به مناسبت 20 خرداد روز ملی فرش دستباف در قم برگزار گردید و در این مراسم از سهیل بیگدلی، جوان ترین نام آور هنر - فرهنگ فرش دستباف ایران تقدیر شد.

تقدیر از جوان ترین نام آور فرش دستباف ایران در روز ملی فرش

سهیل بیگدلی در طول سال های گذشته بخاطر طراحی و خلق آثار ویژه و خاص در هنر- فرهنگ فرش در جشنواره گره طلایی استاد رشتی زاده، جشنواره قالی فاخر اصفهان، قالی های معاصر موزه فرش ایران، هشتمین جشنواره فرش برتر حائز رتبه نخست قرار گرفته است.

براساس گزارش ارسالی به خبرنگاران، وی جزو کارآفرینانی است که سعی نموده تا قواعد و زوایای نقشه ای که تبدیل به فرش می گردد را طوری طراحی کند تا همان چیزی باشد که مخاطب دوستش دارد. به گفته وی، نگاه مصرف کنندگان در هر حوزه ای تغییر یافته و فرش هم از این قاعده مستثنی نیست و رنگ متفاوت، نقشه متفاوت و حتی ابعاد متفاوت در گزینش مشتری برای خرید یک کالا یا اثر هنری بسیار تاثیرگذار است.

وی به عنوان یک فراوریکننده فرش هنری در این رابطه تحقیق و سعی نموده سلایق جامعه هدف را بشناسد و بنظرش در این راه پیروز بوده است.

سهیل بیگدلی همیشه مسحور سبک و مکتب اصفهان است و سبک خود را بر پایه اصالت و آرامش و طرح های خلوت و کلاسیک بنا نموده و همیشه به رنگ های سال و پر مخاطب توجه داشته است.

وی بر این باور است که فرش را باید برای مخاطب یافت، حتی اگر منطبق با سلیقه شخصی فراوری کننده نباشد. مبنای طراحی او سلیقه و نظر مشتری، طراحان و دکوراتیورهاست.

او تاکید دارد که قالی ایران ریشه در پشم دارد و در نتیجه با استفاده از ترکیب پشم و ابریشم طرح های جدیدی خلق نموده است. اصالت و نوآوری، از بارزترین ویژگی های دست بافته های سهیل بیگدلی است.

بیشتر فراوری کنندگان و بافندگان فرش دستباف ایران، این حرفه را به طور موروثی از خانواده خود گرفته و ادامه داده اند. اما بیگدلی برخلاف این سنت در خانواده ای بزرگ شد که با فراوری فرش دستباف آشنایی نداشتند. با این حال ذوق هنری و علاقه اش به ترکیب رنگ ها و نقش ها در فرش های ایرانی، باعث شد پای به عرصه هنر فر ش بافی بگذارد و با استعداد و ذوق فراوان در استفاده از رنگ های غیر معمول برای طرح های اصیل در کمتر از 10 سال به یکی از نام های آشنا در هنر- صنعت فرش نفیس قم تبدیل گردد.

لازم به ذکر است، کارنامه سهیل بیگدلی در حوزه فرش دستباف ایرانی بدین توضیح است: عضو هیئت مدیره انجمن کارفرمایان قم، مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه فرش اکسپو 2020 دبی، مشارکت کننده در نمایشگاه فرش ایندکس دبی، عضو گروه تیمچه قم

فرش های او در جشنواره های حوزه فرش دستباف ایران نیز کاندیدای دومین دوره فرش ملی فاخر، کاندیدای سومین دوره فرش برتر و کاندیدای پنجمین دوره فرش برتر بودند.

فرش بیگدلی در چهارمین جشنواره فرش برتر نیز جایزه دریافت کرد و برگزیده ششمین و هشتمین جشنواره فرش برتر شد.

سهیل بیگدلی بعلاوه پدیدآورنده برگزیده همایش گره طلایی، دریافت کننده تندیس قالی برگزیده اولین جشنواره ملی قالی فاخر، دریافت کننده تندیس جشنواره قالی های نفیس ایران، دریافت کننده تندیس پنجمین جشنواره قالی های نفیس ایران و دریافغت کننده تندیس جوانترین کارآفرین صنایع دستی چهره های ماندگار شده است.

منبع: صدای میراث
انتشار: 21 خرداد 1403 بروزرسانی: 21 خرداد 1403 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1620

به "تقدیر از جوان ترین نام آور فرش دستباف ایران در روز ملی فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیر از جوان ترین نام آور فرش دستباف ایران در روز ملی فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید