تالار اپرای ایروان؛ شاهکاری بی بدیل در بطن ارمنستان

به گزارش خیمه نیوز، در کشور ارمنستان آثار تاریخی بسیاری را می توان دید که یکی از آنها، خانه اپرای ارمنستان است. این اثر جز 10 خانه اپرای برتر در کل جهان شناخته می گردد و یکی از دستاوردهای باارزش در طول تاریخ کشور بحساب می آید. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید تالار اپرای ایروان کجاست و پی به زیبایی های معماریش ببرید.

تالار اپرای ایروان؛ شاهکاری بی بدیل در بطن ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

فهرست مطالب

تاریخچهمعماریآهنگ و کنسرتهای اجرا شده

تاریخچه

در ارمنستان آهنگسازان بسیاری وجود داشتند که قطعه های بسیار زیبایی را تهیه می کردند. با وجود چنین آهنگسازانی، نبود خانه اپرا در این کشور بسیار احساس می شد. اولین اپرای بین المللی ارمنستان در سال 1868 به نام The Arshak II توسط Tigran Chuhajyan ساخته شد. این آهنگساز عظیم ارمنی اولین نفری بود که اپرای کوچک و درام موزیکال را ساخت و می توان گفت که نقش بسیار مهمی را در ساخت تالار اپرای ایروان داشته است. خانه اپرای ارمنستان توسط الکساندر تامانیان، معمار عظیم آن موقع طراحی و عملیات ساختش در 28 نوامبر سال 1930 آغاز شد. روز 20 ژانویه 1933 این بنا مورد بهره برداری نهاده شد. بعد از مرگ تامانیان، پسرش ادامه ساخت یکی از سالنهای این بنا به نام سالن کنسرت آرام خاچاتوریان را انجام داد و تکمیلش کرد.

معماری

از نظر معماری، تالار اپرای ایروان نمونه بارزی از معماری شوروی بحساب می آید. این بنا شامل دو سالن بوده که این دو سالن دارای استیج های جداگانه اما یک سقف مشترک با یکدیگر هستند. از جمله ویژگی های این سالنها این است که بصورت آکوستیک ساخته شده و همانند آمفی تئاتر هستند. گنجایش سالن باله و اپرا 1260 نفر و گنجایش سالن کنسرت آرام خاچاتوریان 14000 نفر است. در قسمت بیرونی خانه اپرا، مجسمه هایی دیده شده که مربوط به آهنگسازان و بعضی شاعران مانند خاچاتوریان، اسپندیریان، آرنو باباجانیان و هوهانس تومانیان هستند.

آهنگ و کنسرتهای اجرا شده

براساس مقاله تالار اپرای ایروان کجاست باید بدانید که بعد از ساخت خانه اپرا، اولین اپرای اجرا شده در آن Almast بوده که متعلق به الکساندر اسپندیریان هست. الکساندر اسپندیریان تنها یک اپرا ساخت که آن هم Almast بوده است. اپرای Anush در سال 1935 در خانه اپرا اجرا شد، اما در سال 1912 توسط آرمن تیگرانیان ساخته شده بود. این اپرا در واقع، داستان عاشقانه یک دختر روستایی به نام Anush بوده که عاشق Saro چوپان می گردد.

از جمله دیگر اپراهای اجرا شده در این مکان، اپرای David Bek در سال 1950 بوده است. این اپرا برگرفته از رمانی به همین نام و به نویسندگی Raffi هست. بعد از افتتاح این بنا در سال 1933، گروه باله تشکیل شد و اولین اجرای باله در خانه اپرا در سال 1935 و با باله دریاچه سوان بود.

رهبری ارکستر در گذشته به عهده Valery Gergiev و بعد لوریس چکناواریان بود و در حال حاضر نیز بر عهده Eduard Topchjan هست. خانه اکستر فلارمونیک ارمنستان که حدود 80 سال پیش تشکیل شد، در سالن خاچاتوریان خانه اپرا واقع شده است. در این خانه اپرا کنسرتهای بسیاری از افرادی چون گروه موسیقی Akvarium، ایان اندرسون و شارل آزناوور برگزار شده اند. همچنین، در این مکان هنرمندان، آهنگسازان و استادان باله بسیاری مانند گوهر گاسپاریان، Yuri Davtyan و ویلن گالستیان اجرا داشته اند.

در ادامه بخوانیدبا تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایروان آشنا شویممنبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 586

به "تالار اپرای ایروان؛ شاهکاری بی بدیل در بطن ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالار اپرای ایروان؛ شاهکاری بی بدیل در بطن ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید