برندگان جشنواره فیلم ونیز 2020 تعیین شد؛ بازیگر کودک فیلم خورشید جایزه گرفت

به گزارش خیمه نیوز، جوایز جشنواره فیلم ونیز 2020 اهدا شدند و شیر طلایی به سرزمین خانه به دوش رسید و سهم سینمای ایران جایزه بهترین بازیگر جوان و برترین فیلم بخش افق ها بود.

برندگان جشنواره فیلم ونیز 2020 تعیین شد؛ بازیگر کودک فیلم خورشید جایزه گرفت

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

جشنواره ونیز سال جاری از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بود؛ زیرا به دنبال همه گیری کروناویروس جشنواره کن 2020 لغو شد و نزدیک به 6 ماه سینمادوستان از یک رویداد سینمایی تراز اول محروم بودند. اما آلبرتو باربارا و تیم مدیریت جشنواره ونیز 2020 با رعایت پروتکل های بهداشتی این گردهمایی سینمایی را به صورت حضوری برگزار کردند تا پیشگام جشنواره های هنر هفتم در دوران کرونایی باشند. شب گذشته این رویداد سرانجام یافت و جایزه شیر طلایی به فیلم سرزمین خانه به دوش و کلویی ژائو رسید تا فیلم خورشید نتواند دومین شیر طلایی ایران را کسب کند. اما نمایندگان سینمای کشورمان در سایر بخش ها عملکرد خوبی داشتند و فیلم دشت خاموش توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق ها را به خود اختصاص دهد و جایزه بنیاد فای نیز به این فیلم اهدا شد. همچنین فیلم جنایت بی دقت به نویسندگی نسیم احمدپور و شهرام مکری و به کارگردانی شهرام مکری جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال را از انجمن منتقدان مستقل در جشنواره ونیز 2020 دریافت کرد.

همانطور که پیش بینی می شد جایزه بهترین کارگردانی به واسطه تصویرگری خوب فیلم همسر یک جاسوس به کیوشی کوروساوا رسید و فیلم اعتراضی-سیاسی نظم نوین به کارگردانی میشل فرانکو هم مورد توجه هیئت داوران نهاده شد.

  • فیلم سرزمین خانه به دوش؛ همکاری مک دورمند با کارگردان مارول

برندگان جوایز جشنواره فیلم ونیز 2020

بحش مسابقه اصلی

شیر طلایی (بهترین فیلم): فیلم سرزمین خانه به دوش به کارگردانی کلویی ژائو

سرزمین خانه به دوش درباره زنی با بازی فرانسیس مک دورمند (بازیگر اسکاری فیلم سه بیلیبورد خارج از ابینگ، میزوری) است که اموالش را در رکود عظیم مالی از دست داده است و پس از آن رهسپار سفری به سوی غرب آمریکا می گردد؛ او در یک ماشین ون روزگار می گذراند. با توجه به اینکه اکران بعضی از فیلم های مهم سال جاری تا چندین ماه دیگر و بعد از مراسم های فصل جوایز به تعویق افتاده است، می توان جدیدترین ساخته ژائو را از همین الان به عنوان یکی از مدعیان اصلی جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا به شمار آورد. تا زمان نوشتن این مطلب 14 آنالیز از فیلم سرزمین خانه به دوش در وبسایت راتن تومیتوز قرار داده شده که تمام آن ها مثبت است و رضایت 100 درصدی منتقدان از این اثر سینمایی را نشان می دهد.

کلویی ژائو با سرزمین خانه به دوش این شانس را خواهد داشت که به نخستین کارگردان زن آسیایی تبدیل گردد که اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود نموده است.

جایزه عظیم هیئت داوران: فیلم نظم نوین به کارگردانی میشل فرانکو

شیر نقره ای برای بهترین کارگردانی: کیوشی کوروساوا برای فیلم همسر یک جاسوس

بهترین فیلمنامه: چایتانیا تامانه برای فیلم مرید

بهترین بازیگر زن: ونسا کربی برای فیلم تکه هایی از یک زن

بهترین بازیگر مرد: پیرفرانچسکو فاوینو برای فیلم پدر ما

جایزه ویژه هیئت داوران: آن دری کونچالوفسکی به خاطر فیلم هم قطاران عزیز

جایزه مارچلو ماسترویانی (بهترین بازیگر نوظهور): روح الله زمانی برای فیلم خورشید

بازی زمانی در فیلم خورشید در جشنواره فجر 1398 نیز مورد توجه بسیاری از منتقدین و تماشاگران نهاده شد، اما تحسین بازی این نابازیگر نوجوان در رویدادی به عظیمی جشنواره فیلم ونیز می تواند نوید پیدایش یک استعداد بازیگری جدید در سینمای ایران را بدهد. در کنار این جایزه، فیلم خورشید توانست به واسطه درونمایه انسان محبت آمیز خود جایزه فانوس جادویی را هم در یکی از بخش های جنبی ونیز 2020 کسب کند.

بخش افق ها

بهترین فیلم: دشت خاموش به کارگردانی احمد بهرامی

این جایزه را می توان عظیم ترین دستاورد سینمای ایران از جشنواره ونیز سال جاری دانست. پیش از این در سال 2013 شهرام مکری با فیلم ماهی و گربه توانسته بود این جایزه را به دست آورد و دشت خاموش دومین فیلم ایرانی است که توانسته طی یک دهه اخیر این جایزه را تصاحب کند. بهرامی چند روز پیش در گفت وگویی فیلم جدید خود را اثری فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی خوانده بود و اینطور که پیداست او با ساخت یک فیلم سیاه و سفید و روایت داستان زندگی شخصیت هایی خاکستری پیروز شده است نظر مثبت سینمادوستان و داوران بخش افق های جشنواره ونیز سال جاری را جلب کند.

بهترین کارگردانی: لاو دیاز برای فیلم شامپانزه

بهترین فیلمنامه: پیترو کاستلیتو برای فیلم من، درندگان

جایزه ویژه هیئت داوران: آنا روشا دو سوسا به خاطر فیلم گوش کن

بهترین بازیگر زن: خانساء بتمه برای فیلم برخورد زانکا

بهترین بازیگر مرد: یحیی ماهاینی برای فیلم مردی که پوستش را فروخت

بهترین فیلم کوتاه: بین تو و معجزه به کارگردانی ماریانا سافرون

بخش شیر آینده

جایزه لوییجی دی لورنتیس برای بهترین فیلم اول یک کارگردان: آنا روشا دو سوسا برای فیلم گوش کن

بخش واقعیت مجازی

بهترین فیلم واقعیت مجازی: جلاد در خانه - میشل و اوری کرانوت

بهترین تجربه واقعیت مجازی: در جست وجوی پاندورای ایکس - کیرا بنزینگ

بهترین داستان واقعیت مجازی: کشتن یک سوپراستار

شیر طلایی افتخاری

تیلدا سوینتن و آن هوی به پاس یک عمر فعالیت هنری

ریاست هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره ونیز 2020 را کیت بلانشت برعهده داشت. علاوه بر او از مجموع 7 عضو هیئت داوران جوآنا هاگ کارگردان فیلم یادگاری، ورونیکا فرانتس و لودواین سانیه نیز زن بودند تا بتوانیم ترکیب داوران سال جاری را زنانه بدانیم. موضوعی که باعث شده بود تعداد فیلم سازان و آثار زنانه حاضر در هفتاد و هفتمین دوره از جشنواره ونیز افزایش پیدا کند و از میان 18 فیلم بخش اصلی، 8 فیلم (44 درصد) توسط زنان کارگردانی شده بودند.

منبع: Variety

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 453

به "برندگان جشنواره فیلم ونیز 2020 تعیین شد؛ بازیگر کودک فیلم خورشید جایزه گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان جشنواره فیلم ونیز 2020 تعیین شد؛ بازیگر کودک فیلم خورشید جایزه گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید