آیفون 13 پرو مکس در برابر گلکسی S21 اولترا؛ آنچه تا الان می دانیم

به گزارش خیمه نیوز، در این مطلب با توجه به شایعه ها و خبرهایی که پیرامون گوشی آیفون 13 پرو مکس وجود دارد به مقایسه آن با قدرتمندترین پرچم دار سامسونگ یعنی گلکسی S21 اولترا می پردازیم تا ببینیم تفاوت بین پرچم دارهای دو شرکت عظیم آمریکایی و کره ای تا چه میزان است.

آیفون 13 پرو مکس در برابر گلکسی S21 اولترا؛ آنچه تا الان می دانیم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ بومادران بیشتر بدانید.

اپل میخواهد سه ماه سوم امسال و به طور دقیق در ماه سپتامبر از گوشی های سری آیفون 13 رونمایی کند. گوشی هایی که قرار است با تغییرات عمده ای به نسبت نسل کنونی یعنی آیفون 12 راهی بازار شوند. اما عظیم ترین رقیب اپل یعنی سامسونگ برای نیم سال دوم امسال قرار نیست هیچ گوشی برای رقابت با آیفون های سری 13 رونمایی کند. البته گوشی های تاشو نظیر زد فولد 3 و زد فلیپ 3 را شاهد خواهیم بود منتها این محصولات را نمی توان رقیبی برای آیفون 13 در نظر گرفت چون ماهیت متفاوتی داشته و هدف دیگری را دنبال می نمایند.

قدرتمندترین پرچم داری که اپل قرار است در ماه سپتامبر رونمایی کند، آیفون 13 پرو مکس است که گفته می گردد به نمایشگری 120 هرتزی، دوربین های پیشرفته تر و پردازنده ای قدرتمندتر به نسبت نسل کنونی مجهز می گردد. با توجه به این ها و بعلاوه عملکرد آیفون 12 پرو مکس، گویا در حال حاضر کمتر گوشی در دنیای اندروید وجود دارد که بتواند با آیفون 13 پرو مکس رقابت کند. اما یکی از رجحانن ها و شاید هم بتوان گفت رجحانن اندرویدی حال حاضر یعنی گلکسی S21 اولترا شاید بتواند در بعضی جهات این گوشی قدر را به چالش بکشد.

بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به مقایسه گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس بپردازیم تا ببینیم عملکرد دو شرکت رقیب در ساخت یک پرچم دار قدرتمند چگونه بوده است. البته گلکسی S21 اولترا اوایل سال میلادی جاری رونمایی و راهی بازار شد اما آیفون 13 پرو مکس هنوز رونمایی نشده. اما با در نظر گرفتن شایعه ها و خبرهای مختلف، می توانیم تا حدودی به مقایسه این دو محصول بپردازیم.

گلکسی S21 اولترا همان طور که اشاره شد در بین گوشی های اندرویدی با در اختیار داشتن نمایشگری فوق العاده باکیفیت و مجهز، سخت افزاری کم نظیر، دوربین های قدرتمند، باتری بادوام و بسیاری قابلیت خوب دیگر، عملکرد کم نقصی داشته و برای هر گوشی پرچم داری رقیب قدری به شمار میرود و در حال حاضر هم در مجموع پیروز شده تمام پرچم دارهای اندرویدی را پشت سر بگذارد (به ادعای وب سایت منبع)، به خصوص در بخش عظیم نمایی اپتیکال. اما آیفون 13 محصولی است که در واقع برای رقابت با پرچم داران سال 2022 سامسونگ عرضه می گردد اما چون هنگام عرضه آن به بازار، قدرتمندترین محصول موجود در سبد محصولات سامسونگ گلکسی S21 اولترا است، تصمیم به مقایسه آن ها گرفتیم.

نماینده اپل با توجه به شایعه هایی که پیرامون آن وجود دارد احتمالا ابعادی عظیم تر و وزن بیشتری خواهد داشت که علت عمده آن هم بهره مندی از باتری پرظرفیت تر است. منبع تغذیه پرظرفیتی که گفته می گردد احتمالا می تواند باعث غافلگیری کاربران گردد. علاوه بر این ها، حسگر اثرانگشت درون نمایشگر به اسم دومین روش بایومتریک برای باز کردن قفل صفحه در کنار حسگر تشخیص چهره، در این گوشی حضور خواهد داشت برای زمانی که تشخیص چهره (در ناچ روی نمایشگر) قادر به بازگشایی قفل نیست (هنگام پوشیدن ماسک یا چیزی مثل این).

حال سؤال اینجاست که گلکسی S21 اولترا می تواند با این همه قابلیت های خوب رقابت کند؟ در ادامه به صورت بسیار سطحی به آنالیز این موضوع می پردازیم.

آیفون 13 پرو مکس در مقابل گلکسی S21 اولترا

  • آیفون 13 پرو مکس احتمالا عریض تر و سنگین تر و گلکسی S21 اولترا باریک تر و خوش دست تر خواهد بود
  • هر دو گوشی نمایشگر 120 هرتزی با پنل OLED خواهند داشت
  • آیفون 13 پرو مکس به پردازنده A15 بایونیک و گلکسی S21 اولترا به پردازنده اسنپدراگون 888 مجهز خواهند شد که رجحان از آن نماینده اپل است
  • رم گلکسی S21 اولترا دو برابر مقدار رم در آیفون 13 پرو مکس است (احتمالا 12/6)
  • آیفون 13 پرو مکس لنز پریسکوپی نخواهد داشت در حالی که گلکسی S21 اولترا امکان زوم 100 برابری دیجیتال و 3/10 برابری اپتیکال دارد
  • ظرفیت باتری آیفون 13 پرو مکس احتمالا به 4352 میلی آمپر ساعت افزایش پیدا می نماید در حالی که انرژی گلکسی S21 اولترا از یک منبع تغذیه 5000 میلی آمپر ساعتی تأمین می گردد
  • حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر در آیفون 13 پرو مکس وجود خواهد داشت (احتمالا)
  • اضافه شدن مشکی مات و برنز به رنگ بندی آیفون 13 پرو مکس (احتمالا)

این بود خلاصه ای از تفاوت هایی که انتظار داریم بین دو نماینده قدرتمند اپل و سامسونگ ببینیم. اما در ادامه به صورت جزئی به آنالیز تفاوت ها و شباهت ها بین آن ها می پردازیم تا ببینیم این عوامل تا چه مقدار معین نماینده و ارزشمند هستند.

طراحی و نمایشگر

سامسونگ طی چند سال گذشته در زمینه فراوری نمایشگر گوشی پیشتاز بوده و اپل هم از نمایشگرهای OLED ساخت این شرکت در گوشی های خود استفاده می نماید. البته سامسونگ تنها تأمین نماینده نمایشگر گوشی های این شرکت نیست اما بدون شک اصلی ترین آن هاست.

تا به این لحظه هیچ آیفونی به نمایشگر 120 هرتزی یا حتی 90 هرتزی مجهز نشده ولی به نظر می رسد آیفون 13 پرو مکس با چنین قابلیتی راهی بازار خواهد شد. این طور که گفته می گردد، سامسونگ وظیفه فراوری پنل های 120 هرتزی گوشی های این شرکت را بر عهده خواهد داشت و این یعنی نمایشگرهای کم مصرف LTPO قرار است به آیفون ها بیایند.

گویا مقدار و وضوح نمایشگر همچنان ثابت خواهد ماند. یعنی پنلی از جنس OLED با وضوح 2778 × 1284 و مقدار 6.7 اینچ. این در حالی است که گلکسی S21 اولترا نمایشگری 6.8 اینچی داشته ولی وضوح تصویر در آن به 1440P می رسد. آنچه که در این بخش رقابت را مجذوب کننده خواهد نمود، اضافه شدن رفرش ریت 120 هرتزی پرو موشن به آیفون است که به صورت داینامیک، رفرش ریت را تغییر می دهد. اما نمی دانیم بین چه بازه هایی. در گلکسی S21 اولترا که بازه تغییر رفرش ریت بین 10 تا 120 هرتز است و بدین ترتیب این گوشی در مصرف انرژی حتی در رفرش ریت 120 هرتز هم عملکرد بی نظیری دارد.

در بخش طراحی ظاهری به نظر می رسد نباید انتظار تغییرات گسترده ای را داشته باشیم. گفته می گردد آیفون 13 پرو مکس کاملا شبیه به مدل نسل گذشته خود یعنی آیفون 12 پرو مکس خواهد بود؛ یعنی همان گوشه های تخت که یادآور طراحی قدیمی آیفون هاست. اما این طور که از خبرها و شایعه ها فهمیدیم، دو رنگ بندی تازه هم به آیفون تازه اضافه خواهد شد؛ مشکی مات و برنز که رنگ برنز احتمالا جایگزین رنگ طلایی می گردد. در نهایت اما می رسیم به وزن و مقدار که به نظر می رسد با باتری به این عظیمی، به احتمال بسیار فراوان هم ابعاد این آیفون عظیم تر خواهد شد (عریض تر) و هم وزن آن بیشتر می گردد.

در حال حاضر آیفون 12 پرو مکس با باتری حدود 3687 میلی آمپر ساعتی خود هم 1 گرم از گلکسی S21 اولترا وزن بیشتری دارد. در حالی که نمایشگر آن 0.1 اینچ کوچک تر هم هست. از لحاظ عرضی هم 3 میلی متر نماینده اپل عریض تر است. بنابراین آیفون 13 پرو مکس قطعا از نماینده قدرتمند سامسونگ عریض تر و سنگین تر خواهد بود که می تواند تأثیر منفی در خوش دستی آن بگذارد.

حسگر اثرانگشت در مقابل تاچ آیدی

در ماه ژانویه امسال بود که وب سایت فوق العاده معتبر بلومبرگ مدعی شد اپل می خواهد تمام چهار مدل از سری آیفون 13 را به حسگر اثرانگشت درون صفحه مجهز کند. این یعنی هر چهار مدل باید به نمایشگرهای OLED مجهز شوند. از لحاظ کیفیت و سرعت هم احتمالا این سنسورها عملکردی مشابه با سنسور به کار رفته در گلکسی S21 اولترا خواهند داشت.

بعد از انتشار این خبر از سوی بلومبرگ، هیچ وب سایت یا افشاگر دیگری این موضوع را تأیید نکرد بنابراین نمی توانیم با اطمینان بگوییم حتما آیفون ها از حسگر اثرانگشت بهره خواهند برد. اما از طرفی با توجه به نقدها فراوانی که به عملکرد فیس آی دی صورت گرفت، به خصوص در دوره کرونا که کاربران مجبور به پوشیدن ماسک هستند، به نظر می رسد اپل تصمیم گرفته باشد تاچ آیدی را به آیفون ها برگرداند. حسگری فوق العاده محبوب که پیش از این به صورت یک کلید فیزیکی دایره ای شکل، امضای طراحی اپل به حساب می آمد و هواداران بسیار زیادی هم داشت.

در رابطه با حسگرها باید به این نکته هم اشاره کنیم که اثرانگشت در صورت وجود هم تنها راهکار امنیتی نخواهد بود و تشخیص چهره همچنان روی ناچ بالای صفحه حضور دارد. بنابراین آیفون 13 پرو مکس در واقع دو راهکار امنیتی فوق العاده امن را برای بازگشایی قفل صفحه در اختیار کاربران قرار می دهد.

در طرف مقابل گلکسی S21 اولترا از حسگر اثرانگشت اولتراسونیک بهره می برد که سریع تر و دقیق تر از حسگر به کار رفته در گوشی های قبل است. عملکرد این حسگر در بیشتر اوقات بی نقص و عالی است اما پیش آمده زمان هایی که اشتباه داشته باشد. بنابراین باید منتظر ماند و دید اپل در صورت حقیقت داشتن خبرها، چه حسگری را و با چه کیفیتی درون گوشی خود به کار خواهد گرفت.

دوربین

در بخش دوربین، آیفون 13 پرو مکس کار بسیار دشواری در پیش دارد. شاید از لحاظ باتری و نمایشگر، این گوشی تغییراتی انقلابی داشته باشد آن هم نه به نسبت سایر گوشی ها بلکه فقط آیفون های نسل گذشته، اما به نظر می رسد حداقل از لحاظ نوع سنسور دوربین خیلی فرق خاصی را شاهد نباشیم.

آیفون 13 پرو مکس هم با همان سه دوربین سری قبل روی پنل پشتی خود عرضه می گردد که بعید به نظر می رسد در مجموع در مقابل چهار دوربین قدرتمند گلکسی S21 اولترا حرفی برای گفتن داشته باشند. در رجحانن حالت برای اپل، دوربین های اصلی و فوق عریض عملکرد بهتری خواهند داشت چون از لحاظ زوم و کیفیت دوربین تله فوتو، این آیفون با زوم 2.5 برابری اپتیکال نمی تواند رقیبی برای گلکسی S21 اولترا باشد که در کمترین حالت 3 برابر و در بیشترین حالت 10 برابر به صورت اپتیکال زوم می نماید.

همان طور که اشاره شد، از لحاظ نوع سنسور تغییر خاصی را در آیفون 13 پرو مکس شاهد نخواهیم بود اما از لحاظ کیفیت احتمالا داستان فرق خواهد نمود. با توجه به شایعه ها و خبرهای مختلف، دوربین های آیفون 13 پرو مکس از سه جهت پیشرفت خواهند داشت که شامل قابلیت های زیر می شوند؛

  • لنز 6 المانه برای سنسور فوق عریض
  • عملکرد سریع تر سنسور فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/1.8 برای عملکرد بهتر در نور شب
  • بهبود کلی نرم افزاری

در رابطه با دوربین آیفون تازه هیچ اطلاعات دیگری منتشر نشده که موثق باشد و بخواهیم به اسم خبری قابل اعتماد آن را بیان کنیم. بنابراین هیچ ایده ای نداریم که این پیشرفت ها در عمل چگونه خود را نشان خواهند داد. اما آنچه را که تقریبا از وجودش مطمئن هستیم، قابلیتی است ک اپل قصد داشته آن را از انحصار اندرویدی ها خارج سازد؛ ویدیو در حالت پرتره! همان طور که از نامش پیداست، نحوه کار این قابلیت درست مانند عکاسی پرتره است با این تفاوت که محو شدن پس زمینه در لحظه و هنگام ضبط ویدیو صورت می گیرد. دیگر قابلیت های آیفون 13 پرو مکس در زمینه عکاسی و فیلم برداری، اضافه شدن حالت عکاسی نجومی است که البته شایعه ها پیرامون آن خیلی کم است و نمی توان از صحت آن کاملا مطمئن بود.

در نهایت می رسیم به سنسور LiDAR که مانند آیفون 12 پرو مکس، در نسل تازه هم شاهد حضور آن خواهیم بود. سنسوری که هدف اصلی آن واقعیت افزوده است آن هم با کیفیتی که گلکسی S21 اولترا اصلا از آن بهره مند نیست چون سنسوری برای این کار در اختیار ندارد.

A15 در مقابل اسنپدراگون 888

می رسیم به سخت افزار، جایی که انتظار نداریم اتفاق غیرقابل منتظره ای رخ بدهد. سال گذشته شاهد رونمایی از پردازنده های 5 نانومتری بودیم که فوق العاده از لحاظ عملکرد سریع و از لحاظ مصرف انرژی بهینه هستد. امسال هم تراشه ها مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری فراوری خواهند شد و این یعنی تراشه A15 هم 5 نانومتری است.

آنچه که از بابت آن مطمئن هستیم، قدرت بالاتر A15 به نسبت A14 به کار رفته در سری آیفون 12 است. اپل همواره در بحث قدرت سخت افزاری دست بالا را به نسبت سایر شرکت ها دارد (قدرت پردازشی خام) و اسنپدراگون 888 که رجحانن پردازنده گوشی های اندرویدی به شمار میرود در مقابل A14 هم ضعیف تر است. بنابراین بار دیگر این اپل خواهد بود که جنگ سخت افزاری را به سود خود به خاتمه می رساند. البته گلکسی S21 اولترا در بازارهای بین المللی از اگزینوس 2100 بهره می برد که آن هم حرفی برای گفتن در مقابل A15 نخواهد داشت.

در حالی که آیفون 13 پرو مکس از قدرت پردازشی بیشتر بهره می برد، گلکسی با تجهیز به 12 گیگابایت حافظه رم (در مدل اولترا این حداقل مقدار حافظه رم است) در مقابل 6 گیگابایت حافظه رم در آیفون، در باز نگه داشتن برنامه ها و گشت و گذار بین آن ها عملکرد بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

از لحاظ حافظه داخلی هم هر دو گوشی احتمالا شرایط مشابهی خواهند داشت. مدل پایه هر دو گوشی 128 گیگابایتی است ولی می توان آن ها را در دو مدل 256/512 گیگابایت هم خریداری کرد. اما این طور که به نظر می رسد، آیفون 13 پرو مکس اولین گوشی اپل خواهد بود که از ظرفیت حافظه داخلی 1 ترابایت بهره می برد و احتمالا 1500 دلار هم قیمت خواهد داشت. گلکسی S21 اولترا مدلی با این حجم از حافظه داخلی در اختیار ندارد اما سامسونگ پیش از این و در سال 2019، گلکسی S10 پلاس را در یک مدل 1 ترابایتی راهی بازار نموده بود. هر دو گوشی هم امکان افزایش حافظه داخلی به وسیله کارت حافظه جانبی را ندارند. موضوعی که باعث می گردد حافظه 1 ترابایتی بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

باتری و شارژر

این طور که گفته می گردد، تمام چهار مدل از گوشی های آیفون قرار است از لحاظ طول عمر باتری پیشرفت داشته باشند. آیفون 13 پرو مکس اما از این لحاظ بیشترین تغییر را خواهد داشت چرا که به نظر می رسد ظرفیت باتری آن از 3687 به 4352 میلی آمپر ساعت ارتقا پیدا می نماید و این یعنی تجربه کار با نمایشگر 120 هرتزی این گوشی بسیار لذت بخش خواهد بود، نه فقط قابلیتی تبلیغاتی که فقط وجود داشته باشد.

ظرفیت باتری آیفون 13 پرو مکس به نسبت آنچه که در آیفون 12 پرو مکس شاهد بودیم 20 درصد افزایش داشته که فوق العاده است اما باز هم نمی توان آن را با منبع تغذیه 5000 میلی آمپر ساعتی مقایسه کرد که در گلکسی S21 اولترا به کار رفته. اما چیزی که این اعداد و ارقام به ما نمی گویند، تجربه نرم افزاری و تأثیر عملکرد سیستم عامل روی مصرف انرژی است که همواره iOS در این زمینه عملکرد بهتری، هرچند اندک، از اندروید داشته.

بنابراین به نظر می رسد در نهایت، آیفون 13 پرو مکس از لحاظ طول عمر باتری یک تغییر انقلابی داشته باشد و حتی بیشتر از گلکسی S21 اولترا دوام بیاورد. اما بدیهی است باید ابتدا نماینده اپل عرضه گردد و آنالیز گردد تا بتوانیم در رابطه با طول عمر دقیق باتری آن در شرایط مختلف نظر بدهیم.

از لحاظ شارژر هم انتظار نداریم آیفون 13 پرو مکس درون جعبه خود آداپتوری داشته باشد. مانند نسل گذشته خود و البته مشابه با گلکسی S21 اولترا که آن هم بدون شارژر عرضه شد. هر دو شرکت اما در صورت تمایل برای خرید شارژر سریع، 20 دلار مبلغ اضافه از شما دریافت می نمایند که این مبلغ برای شارژری هزینه می گردد که اصلا در مقایسه با رقبا سرعت بالایی ندارد.

آیفون 12 پرو مکس با شارژر سریع 20 واتی حدود 2 ساعت برای شارژ کامل زمان احتیاج دارد و گلکسی S21 اولترا هم با شارژر 25 واتی سریع سامسونگ کمی بیشتر از 1 ساعت باید در شارژ باقی بماند. مدت زمانی که در مقایسه با 36 دقیقه که زمان لازم برای شارژ پرچم داران تازه وان پلاس است اصلا خوب نیست. هرچند در این بخش انگار شرکت ها اندکی محتاط عمل نموده و سلامت کلی باتری را هم در نظر گرفتند.

مقایسه مشخصات فنی گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس

می رسیم به خلاصه ای از آنچه که در بالا به آن پرداختیم تا تفاوت و شباهت های دو گوشی را در یک نگاه مشاهده کنیم. به خاطر داشته باشید که مشخصات آیفون 13 پرو مکس در جدول زیر تماما بر اساس شایعه ها و خبرهایی است که هنوز از صحت آن ها مطمئن نشدیم. بنابراین آن را در حد یک شایعه محتمل در نظر بگیرید.

نام محصولآیفون 13 پرو مکسگلکسی S21 اولترا
ابعاد و وزن8 × 78.09 × 160.84 میلی متر - حدود 230 گرم8.9 × 75.6 × 165.1 میلی متر - 229 گرم
نمایشگر6.7 اینچی از نوع OLED - رفرش ریت 120 هرتز پروموشن - 2778 × 12846.8 اینچی از نوع OLED - رفرش ریت 120 هرتزی متغیر - 3200 × 1400
پردازندهA15 Bionicاسنپدراگون 888 / اگزینوس 2100
رم6 گیگابایت12/16 گیگابایت
حافظه داخلی128/256/512 گیگابایت و 1 ترابایت (احتمالی) بدون پشتیبانی از کارت حافظه جانبی128/256/512 گیگابایت بدون پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
دوربین12 مگاپیکسلی اصلی - 12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/1.8 برای عملکرد بهتر در نور شب - 12 مگاپیکسلی تله فوتو با عظیم نمایی اپتیکال 2.5 برابری - سنسور LiDAR108 مگاپیکسلی اصلی - 12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - تله فوتوی 10 مگاپیکسلی با عظیم نمایی اپتیکال 3 برابری - تله فوتوی 10 مگاپیکسلی با عظیم نمایی 10 برابری اپتیکال - سنسور فوکس اتوماتیک لیزری
ظرفیت باتری4352 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژر 20 وات - 15 وات مگ سیف (بی سیم)25 وات - 15 وات بی سیم
قیمت پایه1100 دلار1200 دلار

سامسونگ به لطف فروش سری گلکسی S21 اپل را پشت سر گذاشت

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1035

به "آیفون 13 پرو مکس در برابر گلکسی S21 اولترا؛ آنچه تا الان می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 13 پرو مکس در برابر گلکسی S21 اولترا؛ آنچه تا الان می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید