کرزی: طالبان ممکن است حضور تعدیل شده آمریکا را بپذیرد

به گزارش خیمه نیوز، رئیس جمهور سابق افغانستان با استقبال از طرح واشنگتن برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان گفت که طالبان ممکن است حضور تعدیل شده آمریکا را بپذیرد.

کرزی: طالبان ممکن است حضور تعدیل شده آمریکا را بپذیرد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان و عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه افغانستان طرح پیشنهادی تازه آمریکا را بهترین فرصت برای سرعت بخشیدن به گفت وگوهای متوقف شده صلح میان طالبان و دولت افغانستان دانست.

کرزی که از سال 2001 تا 2014 زعامت افغانستان را بر عهده داشت به آسوشیتدپرس گفت که پس از چند دهه جنگ و درگیری، خود افغان ها نیز برای رسیدن به صلح عجله دارند و مشتاق شروع فرایند بهبودی کشورشان هستند.

کرزی به عنوان یکی از بازیگران اصلی فرایند صلح اضافه کرد که طرح صلح پیشنهادی آمریکا شامل مفاد مهمی است که با بعضی بازنگری ها از سوی هر دو طرف این مذاکرات، می تواند به ایجاد صلح در افغانستان یاری کند.

آسوشیتدپرس نوشت: کرزی معتقد است که پیشنهاد آمریکا می تواند افغانستان را به برگزاری انتخابات تشویق کند، از حقوق زنان و اقلیت ها محافظت نموده، راهی برای توافق بر سر انجام اصلاحات در قانون اساسی ارائه داده و زمینه ایجاد یک دولت موقت را نیز فراهم کند.

کرزی با تاکید بر ضرورت برقراری فوری صلح ادامه داد: صلح یک خواسته بسیار عمیق مردم افغانستان است، شما نمی توانید تصور کنید که تا چه اندازه عجله داریم تا برای خود و جوانان مان به صلح برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد آمریکا بتواند به عنوان یک کاتالیزور برای هر دو طرف این مذاکرات عمل کند تا شاید حتی قبل از شروع ماه می نیز رسیدن به صلح ممکن گردد.

کرزی توضیح داد که مخالف خروج نیروهای آمریکا و ناتو در اول ماه می است و هشدار داد که این کار می تواند باعث ایجاد هرج و مرج گردد. وی همچنین اظهارداشت که این هم به نفع کابل و هم واشنگتن است تا در قبال موضوع خروج نیروها از افغانستان مسئولانه عمل نمایند.

عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه گفت: این هم برای آمریکا و متحدان آمریکا و هم برای کسانیکه در 20 سال گذشته در افغانستان دخیل بوده اند، بسیار مهم است که مسئولانه عمل نمایند و کاری را انجام دهند که منجر به برقراری صلح پایدار گردد. بنابراین خروج مسئولانه یا ماندن مسئولانه در یک افغانستان صلح آمیز هر دو موضوعی است که باید آنها را با دقت مورد آنالیز قرار دهیم.

اگرچه گروه طالبان تا به امروز همیشه مخالفت خویش را با موضوع باقی ماندن نیروهای خارجی پس از مهلت معین شده برای خروج یعنی اول ماه می (14 اردیبهشت) اعلام نموده، اما کرزی گفت که ممکن است طالبان نیز متقاعد گردد تا حضور اصلاح شده آمریکا در یک افغانستان صلح آمیز را بپذیرد.

وی اضافه کرد که شورای عالی مصالحه افغانستان یکشنبه هفته آینده (24 اسفند) برای آنالیز پیشنهاد آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد و قرار است طی چند روز نتایج بازنگری های خود و اصلاحات مورد احتیاج در این طرح را برای آمریکا بفرستد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 854

به "کرزی: طالبان ممکن است حضور تعدیل شده آمریکا را بپذیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرزی: طالبان ممکن است حضور تعدیل شده آمریکا را بپذیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید