وزیر کار دولت رئیسی باید چه کسی باشد؟

به گزارش خیمه نیوز، یک کارشناس روابط کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کلیدی ترین وزارتخانه در شرایط کنونی دانست و با توجه به ارتباط این وزارتخانه با مسایلی همانند بیکاری و اشتغال، مسائل معیشتی و رفاهی مردم، مطالبات مربوط به حقوق و دستمزد، حمایت های اجتماعی و قراردادهای کار، تاکید نمود که دولت رئیسی باید وزیری فراجناحی و فراسازمانی که فنی و با تجربه و آشنا به حوزه روابط کار باشد را به همراه یک تیم قوی به وزارت کار بفرستد.

وزیر کار دولت رئیسی باید چه کسی باشد؟

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: وجود چند موضوع باعث شده که وزارت کار در بین وزارتخانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. یکی مسائل مالی است که هم اکنون کشور درگیر آن است. وزارت کار یکی از وزارتخانه های تخصصی و کاملا مرتبط با حوزه روابط کار است و در عین حال بخش زیادی از مسائلی که مربوط به حوزه کار می گردد ناخود مطلع حل و فصل و سیاستگذاریش در حوزه وزارت کار است.

وی ادامه داد: دومین موضوع مساله معیشتی نیروهای کار و شهفرایندان در کشور است. بخش عظیمی از وزارت کار ، بخش رفاهی است که درگیر با مسائل معیشتی و رفاهی مردم است و مسائلی که طی چند سال گذشته به خصوص بعد از تحریم ها و کرونا در کشور ایجاد شده اهمیت و صندلی و نقش رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نشان می دهد. طبیعتا اگر برنامه و سیاست درست و روینمودهای منطقی برای مواجهه با چنین شرایطی را نداشته باشیم، آسیب های بیشتری به کشور وارد می گردد؛ چرا که زیرساخت های لازم را به لحاظ سیاستگذاری و برنامه ریزی در بخش رفاهی وزارت کار فراهم نکردیم.

این کارشناس، نیروی کار را سومین عامل دانست و اضافه کرد: سال های سال است که چالش روابط کار در کشور داریم و نیروی کار ما هنوز موضوع لازم را برای توسعه کشور پیدا ننموده است. اعتراضهای کارگری ناشی از توسعه پیمانکاری های اشتباه در کشور به نیروی کار کشور آسیب زده، بهره وری را کاهش داده و هزینه های اجتماعی در کشور را افزایش داده است؛ لذا احتیاجمند تیم خبره و فنی و دانشمندی هستیم که در وزارت کار شکل گیرد، قوانین زائد را حذف نموده و بعضی قوانین مثل قانون کار را در فرایند اصلاحی با مجلس قرار دهند تا مسائل حل گردد و کارگران نظم و سامان درستی پیدا نمایند.

حاج اسماعیلی، در عین حال اصلاح تشکل های کارگری را یکی از موضوعاتی دانست که احتیاجمند شجاعت و عزم پایدار از سوی وزارت کار است تا پا پیش بگذارد و سایر بخشهایی مثل مجلس را برای اصلاح قانون کار قانع کند.

این کارشناس مسایل مالی از اشتغال به اسم مسأله مهمتر و مرتبط با سیاستگذاری های وزارت کار نام برد و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری ما بالا است و نتوانستیم ظرفیت های اشتغال را افزایش دهیم. شاید وزارت اقتصاد و وزارت صمت به بحث توسعه مالی در ایران نزدیکتر باشند ولی وزارت کار هم به اسم یک وزارتخانه کلیدی و عظیم می تواند در توسعه اقتصاد و اشتغال کشور نقش اثر گذاری داشته باشد، چون سیاست های اشتغالی کشور به وسیله وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تدوین می گردد و شورای عالی اشتغال با مدیریت وزارت کار پیش می رود و سکاندار اصلی آن است.

وی در شرح خصوصیات وزیر کار دولت سیزدهم گفت: وزارت کار به یک وزیر دانشمند، فنی و با تجربه احتیاج دارد که وجهه سیاسی اش کمرنگ و فراجناحی و فراسازمانی باشد تا بتواند فارغ از مسایل سیاسی و جناحی بقیه گروهها و سازمانها را با خود همراه کند. در عین حال در بخشهای اجرایی کشور کار نموده، سابقه خوبی داشته باشد و بدنه بازار کار کشور و روابط کار را به درستی بشناسد.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: معتقدم دولت آقای رئیسی نباید ریسک کند چون دیگر فرصتی نداریم. مسائل معیشتی مردم حاد شده و زنگ خطر اشتغال برای کشور به صدا درآمده است؛ لذا معتقدم هم خود وزیر و هم تیمی که در قالب چند معاونت و مدیرکل در مجموعه وزارت کار مستقر خواهند شد باید از مدیران متخصص، با تجربه و فنی باشند که در حوزه اشتغال، روابط کار، مسایل مالی و خدمات رفاهی و حمایتی کار نموده باشند و بتوانند وزارت کار را به اسم یکی از وزارتخانه هایی که بودجه بالایی می گیرد و درگیری اجرایی بسیار زیادی در کشور دارد، به شایستگی اداره نمایند.

این کارشناس حوزه کار اعلام کرد: علیرغم آن که خیلی ها تصور می نمایند شاید وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد یا وزارت کشور وزارتخانه های کلیدی هستند ولی الان وزارت کار، جدی تر و برجسته تر از وزارت خانه هایی است که شاید در گذشته کلیدی تلقی می شدند چون با نرخ بیکاری، ایجاد شغل، مسائل معیشتی، خط فقر، اعتراضات نسبت به حقوق و دستمزدها و قراردادها و انتظار حمایت های اجتماعی در ارتباط است .

وی گفت: در حال حاضر عمده نیروهای کار کشور تحت راهنمایی، سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت کار فعالیت دارند، از طرفی اعتراضات و نقدها عمومی به علت مسائل مالی و معیشتی و بیکاری بالا است؛ لذا تصور می کنم آقای رئیسی به این مساله واقف هستند که هرگونه اقدامات سیاسی و جناحی می تواند مواجهه سختی برای خود او در داخل ایجاد کند و در انتخاب وزیر کار گزیده تر عمل خواهد نمود.

حاج اسماعیلی درباره اولویتها و روینمودهای وزیر کار در دولت سیزدهم هم گفت: صرفنظر از ساماندهی تشکل های کارگری، معتقدم اگر قانون کار مورد وفاق مجموعه های کارگری و کارفرمایی و دولت نباشد، ضمانت های اجرایی لازم را ندارد؛ بنابر این وزیر کار برای پیروز عمل کردن باید اعتماد سازی لازم را در میان کارگران و کارفرمایان ایجاد کند. عامل مهم دیگر بحث حمایت های اجتماعی است که نتوانستیم آنطور که باید از اقشار و گروهها حمایت کنیم، وقتی کشور آسیب می بیند وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی است که بخش مهمی از مسئولیت هایش حمایت های اجتماعی است و طبیعتاً باید از اعتبار، ابزار، تجربه، سرعت عمل و اولویت بندی لازم برخوردار و جسارت تعریف شاخص خط فقر را داشته باشد.

به گفته این کارشناس روابط کار، اگر در همه این بخشها بتوانیم رویکرد جدیدی ایجاد کنیم، دولت آقای رئیسی قطعا پیروز خواهد بود؛ به شرطی که مدیری شجاع و متخصص را همراه با یک تیم قوی به این وزارتخانه بفرستد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 1076

به "وزیر کار دولت رئیسی باید چه کسی باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر کار دولت رئیسی باید چه کسی باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید