رشد صادرات ایران و آذربایجان به رغم محدودیت های کرونایی

به گزارش خیمه نیوز، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در خصوص بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم که ان شا الله بعد از اتمام کرونا آنها را عملیاتی کنیم.

رشد صادرات ایران و آذربایجان به رغم محدودیت های کرونایی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

حسین پیرموذن در خصوص روابط تجاری ایران و آذربایجان گفت: شاید تنها کشوری که در دوران کرونا توانستیم روابط مالی خود را با آن حفظ کنیم، آذربایجان بود. به طوری که هیچ روزی گمرک های مشترک ما تعطیل نبودند. گمرک های بیله سوار و آستارا علاوه بر اینکه تعطیل نشدند با افزایش ظرفیت صادراتی نیز روبرو بودند.

وی اضافه کرد: از ابتدای کرونا روابط مالی بین ایران و آذربایجان حفظ شد اما تردد بین دو کشور ممنوع شد اما الان گمرکات به طور 24 ساعته فعال هستند و صادرات به صورت دوطرفه انجام می گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان توضیح داد: آذربایجان همچنین مقصد ترانزیتی برای صادرات به کشورهای اوراسیا و کشورهای CIS نیز است. جلوگیری گرجستان از ورود کالاهای ایرانی نیز به همین علت است و به روابط جمهوری آذربایجان و گرجستان مربوط می گردد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته گمرک بیله سوار 8 درصد افزایش صادرات داشته است.

پیرموذن در خصوص مناطق تحت درگیری آذربایجان و ارمنستان و تاثیر آن بر کالاهای ترانزیتی توضیح داد: این منطقه همچنان محل درگیری نظامی است.کریدور تجاری که به نخجوان درست شده فعلا در مرحله مذاکره است و تاثیری روی تجارت ایران و آذربایجان نخواهد داشت.

وی گفت: روابط تجاری ما با آذربایجان مطلوب است مذاکرات خوبی هم اجرا شده است. در تبادلات تجاری خود در گمرک بیله سوار و آستارا نیز تا به امروز مسئله ای نداشتیم.

پیرموذن با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازسازی منطقه قره باغ گفت: تا به امروز هیچ اقدام عملیاتی با ایران، ترکیه یا هیچ کشور دیگری در خصوص بازسازی قره باغ انجام نشده است. بعد از کرونا و باز شدن راه ها پیشنهاداتی برای بازسازی خواهیم داشت. فعلا با توجه به بسته بودن راه ها هیچ مذاکره ای صورت نگرفته و در اولین کمیسیون مشترک مالی به این موضوعات خواهیم پرداخت اما درحال جمع آوری شرکت هایی هستیم که می توانیم در مناطق مرزی با آنها همکاری داشته باشیم.

وی در خصوص زمینه هایی که ایران می تواند در بازساری قره باغ وارد گردد گفت: در تمامی زمینه های عمرانی، مالی، شهرک صنعتی مشترک می توانیم با هم کار کنیم. در خصوص بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم که ان شا الله بعد از اتمام کرونا آنها را عملیاتی کنیم.

حسین پیرموذن اضافه کرد: آذربایجان با 380 هزار متر مرز مشترک با ایران یکی از کشورهایی است که روابط بسیار خوبی از نظر مالی، اجتماعی و فرهنگی با آنها داریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 670

به "رشد صادرات ایران و آذربایجان به رغم محدودیت های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد صادرات ایران و آذربایجان به رغم محدودیت های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید