خبرنگاران وزیر دولت کارپرداز مجلس نیست

به گزارش خیمه نیوز، تهران- خبرنگاران- در یادداشت روزنامه ایران آمده است: مسأله نظارت آمیخته با مسائل بنیادین مجلس بر دولت، مسأله ای قدیمی در ساختار سیاسی کشور ماست که متأسفانه نه تنها برای اصلاح اشکالات آن فکر عاجلی نشده بلکه هر روز بر دامنه این مسائل افزوده می گردد.

خبرنگاران وزیر دولت کارپرداز مجلس نیست

روزنامه ایران پنجشنبه چهارم دی در یادداشتی به قلم غلامعلی جعفرزاده نماینده ادوار مجلس، نوشت: به نظر می رسد ریشه اصلی این مسأله در خوانش غلط از وظیفه نظارت مجلس و ابعاد و مختصات آن است. به نوعی که با این خوانش اشتباه، دولت در چشم بخش عمده ای از ساختار پارلمانی کشور و حتی سیاسیون فعال نه رسماً اما عملاً در مقام کارگزار یا کارپرداز مجلس افول پیدا می نماید. به عبارتی برداشت غالب از وظیفه نظارت مجلس به غلط تعبیر به چیزی شبیه تابع کردن بخش های دولت توسط مجلس شده است.

یکی از عمده ترین اشکالات کار پارلمانی در ایران، ورود بی جهت نمایندگان به مسائل جزئی است. بر بستر همین مشکل است که نگاه ملی نمایندگی طی ادوار مختلف نزولی بی سابقه را تجربه نموده و به سطح دغدغه های خرد محلی رسیده است. بازتاب این نزول را می توان در محتوای تذکرات، سؤالات و ایرادات نمایندگان خطاب به مسئولان دولتی دید. همین نگاه در مسأله نظارت بر دولت کار را از یک نظارت کیفی و مؤثر، منحرف نموده است.

در ادوار اخیر تقریباً کمتر کسی است که معترف به این موضوع نباشد که کیفیت نظارت مجلس و دایره اثرگذاری آن بشدت کاسته و در جاهایی حتی بلااثر شده است. مشکل اینجاست که راه چاره این مسأله عموماً در تشدید کمی نظارت و جزئی تر کردن آن خلاصه شده است. حال آن که باید گفت همین نگاه یکی از اصلی ترین دلایل کاهش کیفیت نظارت مجلس بر دولت است. برای شرح این موضوع باید یادآور شد که چنین نگاهی دو تأثیر منفی و مخرب بر جای خواهد گذاشت.

تأثیر اول این است که نمایندگان با ورود به مسائل جزئی و گاه اجرایی به بهانه نظارت، از انجام وظایف ملی و کلان خود غافل می شوند. در قبال نظارت بر دولت وظیفه نمایندگان نه افول در حد عزل و نصب ها بلکه نظارت بر اجرای قوانین موضوعه توسط دولت است. کمااینکه برای امور نظارت جزئی علاوه بر وجود سازمان بازرسی کشور در ساختار سیاسی-حقوقی، هر دستگاهی برای خود دارای یک دایره بازرسی است. بدین ترتیب با چنین شیوه ای مجلس نه تنها از انجام وظایف ملی و کلان خود باز می ماند بلکه وارد عرصه ای می گردد که در آن هم کاری از دستش بر نخواهد آمد. چیزی که تجربه ادوار اخیر آن را ثابت می نماید.

اما تأثیر دوم به مراتب بدتر است؛ ورود مجلس به نظارت های جزئی و موضوعی در عمل نه تنها زمینه تداخل کار قوای مقننه و مجریه را فراهم می نماید بلکه ابزار نظارت را تبدیل از طریق امتیازگیری ها و معاملات سیاسی یا منطقه ای خواهد نمود. بخش زیادی از استیضاح ها یا تحقیق و تفحص های بی پایان و نیمه کاره را باید در همین چارچوب دید. این شرایط به مرور اهرم نظارت مجلس را ناکارآمد و ساقط از شأن حقوقی و عملی خود می نماید و مهمتر از آن به نام نظارت، فرآیندی را ترتیب می دهد که خود زمینه ساز بعضی مفاسد است. مضاف بر اینها چنین روندی سبب بسته شدن دست مدیران ارشد دولت از انجام اقدامات و پیگیری های برنامه های دولت هم می گردد.

چرا که در نهایت با هر اقدام، انتصاب و تصمیم گیری به هر حال بخشی از مجلس به عنوان یک نهاد متکثر به عنوان مخالف می توانند در کار آن مدیر یا وزیر دخالت نمایند. چه اینکه باید گفت با شرایط فعلی مجلس درگیر نظارت روی رفتارها و مواضع شده است.

با این شرحات نظارت مجلس تنها در جایی می تواند ثمربخش و معطوف به نتیجه باشد که به دور از ورود به جزئیات اجرایی، در سطح سیاستگذاری های کلان و قوانین موضوعه صورت بپذیرد. یعنی در شرایطی که مدیران دولتی آزادی لازم را به دور از نگرانی های مرسوم فعلی دارند در نهایت کارنامه و خروجی کلی عملکرد آنها تحت نظارت یک نهاد مستقل خواهد بود.

در نهایت باید یک بار دیگر بر این مسأله تأکید کرد که در موضوع نظارت مجلس بر دولت، مسئول دولتی نباید به چشم کارگزار یا کارپرداز مجلس یا بخشی از نمایندگان دیده گردد. چنین نگاهی نه امکان تحقق شعارهای دولت را فراهم می آورد و نه بستری است که مجلس در آن بتواند به وظایف خود عمل کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 717

به "خبرنگاران وزیر دولت کارپرداز مجلس نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر دولت کارپرداز مجلس نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید