خبرنگاران مراجعه به مراکز درمانی خراسان شمالی 6 درصد کاهش یافت

به گزارش خیمه نیوز، بجنورد- خبرنگاران - مراجعه به مراکز درمانی بخش های مختلف خصوصی و دولتی استان خراسان شمالی پارسال در مقایسه با سال 97، 6 درصد کاهش دارد.

خبرنگاران مراجعه به مراکز درمانی خراسان شمالی 6 درصد کاهش یافت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: سال 98 یک میلیون و 808 هزار نفر به مراکز درمانی طرف قرار داد مراجعه نموده بودند که این آمار در مقایسه با سال 97 که یک میلیون و 918 هزار مراجعه بوده است.

دکتر محسن رعنایی روز سه شنبه در نشست شورای اطلاع رسانی این اداره کل گفت: بیماران بستری در اسفندماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه ماقبل آن کاهش یافته است، در ایام دوران بیماری ویروس کرونا مراجعه های غیر اورژانسی به مراکز درمانی از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

وی گفت: علت کاهش مراجعه ها به مراکز درمانی می تواند ناشی از کاهش تعداد بیمه شدگان نسبت به سنوات قبل، کاهش تعداد اعمال جراحی و بستری های غیر اورژانسی در بیمارستان ها و عدم مراجعه به مراکز درمانی به دلیل ترس از بیماری کرونا باشد.

وی اضافه نمود: با وجود اینکه تعداد مراجعه ها در سال 98 در مقایسه با سال قبل آن کاهش دارد اما از نظر هزینه ها 16 درصد افزایش داشتهکه این امر به دنبال افزایش تعرفه ها بوده است.

وی با بیان اینکه از افراد زیر پوشش بیمه سلامت استان تا به امروز 200 نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند گفت: هنوز آمار هزینه های صورت گرفته از سوی این سازمان برای بیماران کرونایی احصا نشده است.

وی گفت: هر فردی که به بیماری کرونا مبتلا گردد برای مراکز درمانی بین 25 تا 30 میلیون ریال هزینه دارد و در بخش های ویژه نیز هزینه بیش از این میزان است، هزینه بخش ویژه برای هر بیمار افزون بر 60 میلیون ریال است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی با بیان اینکه 100 درصد پرونده ها در حوزه بستری در بیمارستان های دولتی دانشگاهی الکترونیکی شد گفت: این استان در حوزه رسیدگی و تبادل اسناد در کشور پیشرو است، پرونده ها به صورت کامل الکترونیکی انجام می شوند که این امر باعث کاهش هزینه ها در بحث وقت، کاغذ و نیروی انسانی شده است.

رعنایی گفت: هم اکنون در حال کوشش هستیم تا این طرح را در بیمارستان تامین اجتماعی و ارتش بجنورد و همچنین در بخش خصوصی شامل دی کلینیک ها اجرا کنیم تا رسیدگی اسناد در این مراکز نیز الکترونیکی گردد.

رعنایی در بخش دیگری از سخنانش بر حذف تدریجی دفترچه های بیمه تاکید نمود و اضافه نمود: این کار به وسیله سرویس استحقاق سنجی برای پزشکان، داروخانه ها و سایر مراکز ارایه دهنده خدمت فعال شده است که از اول تیرماه دفترچه های بیمه سلامت حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی بیش از یک سال است که در اسفراین و همچنین بجنورد اجرا شده است، گفت: هم اکنون 36 مطب به صورت الکترونیکی همکاری دارند که تا انتها سال باید به 100 درصد برسد، 90 درصد هزینه های نسخه الکترونیکی به سرعت پرداخت خواهیم کرد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: از 234 مرکز طرف قرار داد با این سازمان 213 مرکز دارای زیر ساخت های لازم برای بحث نسخه نویسی الکترونیکی هستند.

رعنایی در بخش دیگری از سخنانش بر اجرای طرح ارزیابی وسع نیز تاکید نمود و گفت: هر فردی باید به فکر پوشش بیمه ای خود باشد و درخواست کرد خانواده ها و افراد فاقد پوشش بیمه ای با شرکت در برنامه ارزیابی وسع نسبت به تایین تکلیف بیمه خود اقدام نمایند تا در زمان بستری دچار مشکل نشوند.

وی گفت: در طرح ارزیابی وسع در این استان پنج هزار 259 سرپرست خانوار شامل 13 هزار و 462 نفر شرکت کردند که پس از ارزیابی وسع برای چهار هزار و 780 نفر حدود 35 درصد دفترچه صادر شده است.

پرداخت 645 میلیارد ریال از مطالبات بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی بر افزایش پرداخت ها در دوران شیوع ویروس کرونا به مراکز طرف قرار داد تاکید نمود و گفت: از ابتدای اسفند تا به امروز 645 میلیارد ریال از مطالبات موسسه های طرف قرارداد بیمه سلامت استان در حوزه های مختلف پرداخت شده است که تا این مراکز برای تهیه اقلام و تجهیزات مورد احتیاج و خدمت رسانی به بیمه شدگان با مسائل کم تری روبرو باشند.

رعنایی با بیان اینکه تمام مطالبات سال 97 بخش خصوصی با پرداخت 75 میلیارد ریال تسویه شده است گفت: 33 میلیارد ریال نیز بابت مطالبات سال 98 پرداخت نموده ایم و این پرداخت ها تا انتها مهرماه سال 98 بخش خصوصی تسویه شده است.

وی گفت: در بخش دولتی نیز در حوزه درمان 200 میلیارد ریال بابت سال 97 و 145 میلیارد ریال برای سال 98 پرداخت نموده ایم و همچنین در حوزه پزشک خانواده نیز 185 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دولتی و دانشگاه هنوز مطالبات پنج ماه را بدهکار را هستیم اضافه نمود: 70 درصد مطالبات ماه مهر و آذر سال گذشته را پرداخت نموده ایم.

530 موسسه مستقل و وابسته با بیمه سلامت خراسان شمالی طرف قرار داد هستند.

70 درصد جمعیت استان خراسان شمالی زیر پوشش بیمه سلامت هستند، هم اکنون 631 هزار نفر از از شهروندان تا به امروز خود را بیمه نموده اند.

از مجموع این تعداد 445 هزار نفر بیمه شده روستایی هستند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 318

به "خبرنگاران مراجعه به مراکز درمانی خراسان شمالی 6 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مراجعه به مراکز درمانی خراسان شمالی 6 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید