خبرنگاران رییس مجلس عراق خواهان همکاری قوه مقننه این کشور با فرانسه شد

به گزارش خیمه نیوز، تهران-خبرنگاران-محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق چهارشنبه شب در ملاقات با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که به بغداد سفر نموده است، خواهان تقویت دیپلماسی وفعال سازی فعالیت های قوه مقننه دو کشور شد.

خبرنگاران رییس مجلس عراق خواهان همکاری قوه مقننه این کشور با فرانسه شد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران از پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان عراق، الحلبوسی همچنین در این ملاقات از کوشش فرانسه در حمایت از عراق و در جنگ با داعش و ادامه پیگرد باقی مانده این تروریست ها قدردانی کرد و خواستار همکاری بیشتر عراق و کشورهای دوست برای تضمین بازگشت تمام آوارگان عراقی به خانه هایشان شد.

رییس مجلس عراق همچنین حمایت خود را از دولت این کشور برای پشبرد اقدامات برای همکاری مشترک عراق و فرانسه خاطرنشان کرد.

رییس جمهوری فرانسه نیز در این ملاقات خاطرنشان کرد: بسیار مشتاق سفر به عراق بودم و پس از سفر چند وزیر فرانسوی به عراق، این نخستین سفرم به این کشور است.

هفته گذشته نیز فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه به عراق و اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق سفر کرد و با مسؤولان بلندپایه عراقی از جمله نخست وزیر و رییس جمهوری عراق ملاقات و گفت وگو کرد.

مکرون اضافه کرد که برای هماهنگی همکاری میان دو مجلس با رییس انجمن مجلسی فرانسه برای هماهنگی جهت همکاری مجلسی دو کشور و شروع اجرای استراتژی در تمام مناطق عراق ارتباط برقرار خواهد نمود.

وی اظهار کرد:فرانسه در چالش هایی که عراق با آن روبرو است در کنار این کشور خواهد بود.

مکرون اضافه کرد: این سفر بیانگر حمایت ما از عراق و حمایت از مرحله تاریخی و دمکراتیکی است که بغداد تجربه می نماید.

وی همچین بر تمایل کشورش برای افزایش همکاری با عراق، ایجاد یک نقشه راه مشترک برای همکاری، اتخاذ تصمیم برای توسعه راهبردی، مالی، اجتماعی و آموزشی اشاره نمود و بر ضرورت همکاری مداوم میان دو کشور و قوه مقننه دو کشور برای اجرای این راهبرد تأکید کرد.

رییس جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با برهم صالح همتای عراقی نیز خاطر نشان کرد که دخالت های خارجی یکی از چالش های عراق است که منافع ملی این کشور را تضعیف می نماید.

مکرون همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با الکاظمی گفت که پاریس خواستار همراهی و مشارکت در اجرای طرح های مهم و زیربنایی عراق به ویژه متروی بغداد و پروژه های انرژی است.

وی تاکید نمود که فرانسه به تامین منابع انرژی در عراق پایبند و آماده اجرای طرح های انرژی در این کشور است.

مکرون روز چهارشنبه پس از سفر به لبنان، وارد عراق شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 469

به "خبرنگاران رییس مجلس عراق خواهان همکاری قوه مقننه این کشور با فرانسه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس مجلس عراق خواهان همکاری قوه مقننه این کشور با فرانسه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید