تمایل هند به رابطه با طالبان همزمان با حمایت از دولت افغانستان

به گزارش خیمه نیوز، رویکرد هند در سال های اخیر دچار تغییر شده است و این کشور همزمان با حمایت از دولت افغانستان تمایل دارد تا با طالبان نیز رابطه برقرار کند.

تمایل هند به رابطه با طالبان همزمان با حمایت از دولت افغانستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، جو بایدن پیشنهاد حکومت مشارکتی دولت کابل و طالبان در افغانستان ار مطرح نمود که در نامه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به اشرف غنی نیز به آن اشاره شده است.

برای موفقیت صلح افغانستان در چارچوب پیشنهاد آمریکا، حضور کشورهای منطقه در این فرایند از جمله هند نیز مهم ارزیابی شده است.

این در حالی است که استفاده از قدرت نرم هند در افغانستان توانسته تا به نزدیکی دهلی نو و واشنگتن نیز یاری کند.

به گزارش فارین پالیسی، پاکستان کوشش می نماید تا در مسئله افغانستان روینمودهای تلافی جویانه را علیه هند در پیش بگیرد و این موضوع نیز باوجود رابطه گرم با اشرف غنی اما سبب نگرانی مقامات هندی شده است.

هند بازی بزرگی را در فرایند مذاکرات صلح افغانستان در پیش گرفته و همیشه اعلام نموده است که به حضور در این فرایند تمایل دارد.

این کشور در در نوامبر 2018 در نشست مسکو که نمایندگی از طالبان حضور داشتند نیز دو نماینده غیر رسمی اعزام کرد همچنین در سپتامبر 2020 جی شنکر وزیر امور خارجه هند در نشست شروع گفت وگوهای صلح دولت افغانستان و طالبان در دوحه حضور یافت.

به صورت سنتی کابل و دهلی رابطه ای دوجانبه قوی دارند و سرمایه گذاری در پرو ژ ه های توسعه ای افغانستان نیز زمینه همکاری های راهبردی را برای هند فراهم نموده است.

در فوریه امسال میلادی نیز هند 5 هزار دوز واکسن کرونا به افغانستان یاری کرد، همچنین اشرف غنی و نارندرا مودی روسای جمهوری دو کشور بر باسازی سد شاه توت توافق کردند.

بر اساس گزارش فارین پالیسی، راهبرد قوی هند استفاده از قدرت نرم در افغانستان است که توانسته است به نزدیکی هند و واشنگتن نیز یاری کند.

از نگاه هند، پیوستن به فرایند صلح افغانستان لازم است و تغییر رویکرد این کشور در فرایند صلح دولت کابل و طالبان نیز مشهود است. دهلی نو در حالی که از دولت افغانستان حمایت می نماید اما تمایل دارد که با طالبان نیز رابطه برقرار کند.

پیش از این نیز شیرمحمد عباس استانکزی رئیس تیم مذاکره کننده طالبان گفته بود که اگر دولت هند می خواهد پس از انتها اشغال افغانستان در صلح و بازسازی این کشور گامهای مثبتی بردارد طالبان از آن استقبال خواهد نمود.

اگر هند با طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح افغانستان موافقت کند، این رویکرد می تواند به دولت اشرف غنی نیز فشارهای وارد کند تا در نظام آینده طالبان نیز شریک در قدرت شوند.

به هر حال هند از نفوذ پاکستان در نظام آینده افغانستان نگران است و باوجود فشارهای واشنگتن به اسلام آباد اما معتقد است که نقشه راه کنونی صلح افغانستان راه به جایی نمی برد.

هند به دنبال منافع گسترده در افغانستان است و به همین دلیل سهم خود را در مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان بازی خواهد نمود.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: kheimehnews.ir شناسه مطلب: 838

به "تمایل هند به رابطه با طالبان همزمان با حمایت از دولت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل هند به رابطه با طالبان همزمان با حمایت از دولت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید